Τρίτη 26 Μαΐου 2015

Γιατί τόσα πολλά εις βάρος των λογιστών - φοροτεχνικών ;

Από τον Ορέστη Σειμένη Λογιστή-φοροτεχνικό



Από τον Ορέστη Σειμένη Λογιστή-φοροτεχνικό
Επισκεπτόμενος  το Υπουργείο Οικονομικών , στην Οδό Καραγεώργη –Σερβίας 10,  βλέπει κανείς  μια  άσπρη ταμπέλα που είναι κρεμασμένη στην εξωτερική πόρτα του κτιρίου  και αναφέρεται στις  ώρες εισόδου σε αυτό. Η ταμπέλα γράφει :
                                                   ΩΡΕΣ   ΕΙΣΟΔΟΥ
                                       ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ        07,30- 15,30
                                       ΔΙΚ. ΕΠΙΜ/ΤΕΣ    09,30- 15,00
                                       ΛΟΓΙΣΤΕΣ            11,00- 15,00
                                       ΚΟΙΝΟ                 12,00- 15,00
η οποία  έχει αναρτηθεί εκεί  από  τα τέλη του 2013.  Από έρευνα που έγινε διαπιστώθηκε ότι με έγγραφο του  Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης που αναρτήθηκε την 11/11/2013 ο τότε Υπουργός κος Κυριάκος Μητσοτάκης  επέτρεψε  στους Δικηγόρους ελεύθερη είσοδο στο Υπουργείο  αυτό για όλη την διάρκεια της ημερήσιας λειτουργίας του.
Αν διαβάσετε προσεκτικά τις ώρες εισόδου των Λογιστών-Φοροτεχνικών  στο Υπουργείο Οικονομικών, θα δείτε ότι το ωράριο εισόδου τους, στο δικό τους  Υπουργείο, είναι από 11,00 έως 15,00.  Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να  εισέλθει  κάποιος Φοροτεχνικός στο Υπουργείο του μεταξύ 7,30 εως  10,59΄.
Πρέπει να περιμένει μέχρι τις 11,00 π.μ.
Επίσης όποιος Λογιστής –φοροτεχνικός ευρίσκεται στο Υπουργείο του στίς 3,00 μμ θα είναι παράνομος εάν ζητήσει να συνεχίσει να ευρίσκεται μέσα στο Υπουργείο και να ενημερωθεί σε πράγματα που θα του επιτρέψουν να κάνει σωστά την δουλειά του , να εφαρμόσει σωστά τους μεταβαλλόμενους νόμους της φορολογίας, και να διεκπεραιώνει την εργασία του και μετά την 3,00 μμ και μέχρι την 3,30 μμ. Αυτό το δικαίωμα το έχουν μόνο οι δικηγόροι και μάλιστα με τον ΚΩΔΙΚΑ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ο οποίος έχει προβλέψει για την είσοδο και την εξυπηρέτηση των δικηγόρων στο Υπουργεί των Οικονομικών .
(Ν.4194/2013)………
Εχω λοιπόν το δικαίωμα ως Ελληνας , ως Λογιστής- Φοροτεχνικών  και ως εκλεγμένο μέλος της Συνέλευσης των  200 Αντιπροσώπων του Οικονομικού Επιμελητήριου της Ελλάδος  να ερωτώ:
·      Γιατί Κύριε Μητσοτάκη δεν θυμηθήκατε τους  φοροτεχνικούς και τα αναφαίρετα δικαιώματά τους στο έγγραφό σας;

·      Γιατί Κύριοι Υπουργοί των Οικονομικών, πρώην , τέως και νύν  κ.κ.:
-ΝΙΚΟ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗ
-ΓΙΩΡΓΟ ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗ
-ΓΙΩΡΓΟ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
-ΕΥΑΓΓΕΛΕ ΒΕΝΙΖΕΛΟ
-ΦΙΛΙΠΠΕ ΣΑΧΙΝΙΔΗ
-ΓΙΑΝΝΗ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑ
-ΓΚΙΚΑ ΧΑΡΔΟΥΒΕΛΗ
-ΓΙΑΝΗ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗ
αγνοείτε συστηματικά τους φοροτεχνικούς -λογιστές;
Γιατί τους ζητούσατε-απαιτούσατε  πάντα να κάνουν την δουλειά  του Υπουργείου με σκυμμένο κεφάλι όταν συνέχεια τους φορτώνατε με πολλές  νέες διατάξεις, αλλαγές , προσθήκες, με πολλές  γραφειοκρατικές  ενέργειες-διαδικασίες ;
Γιατί στις διάφορες Επιτροπές  (που δεν είναι λίγες) δεν διορίζετε φοροτεχνικούς ως μέλη τους ;

·      Γιατί κύριοι υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου Οικονομικών είστε πάντα απέναντι  στους  λογιστές-φοροτεχνικούς , και δεν είδατε ποτέ τα προβλήματά τους ;

·      Γιατί κ.κ. Πρωθυπουργοί :
-Κώστα Σημίτη
-Κώστα Καραμανλή
-Γιώργο Παπανδρέου
-Αντώνη Σαμαρά
-Αλέξη Τσίπρα
επιτρέπατε να γίνονται τέτοιες παράλογες διακρίσεις  κάτω από τα  μάτια σας εις βάρος των  λογιστών –φοροτεχνικών ;
Μήπως δεν γνωρίζετε την δουλειά των φοροτεχνικών ;
Δεν γνωρίζετε ότι όλη η επιτυχία ή η αποτυχία των προγραμμάτων ανάπτυξης μιάς χώρας περνά –σαν εφαρμογή-υλοποίηση- από  τα χέρια των  λογιστών και των φοροτεχνικών ;  Γιατί δεν  τους αφήσατε να κινούνται ελεύθερα , να κάνουν άνετα και ευκολότερα την εργασία τους και να σας μαζεύουν με άνεση χρόνου και με την κατανόηση σας τους φόρους  για τούς οποίους πολύ επιθυμείτε  να εισπραχθούν και να μπούν στο Δημόσιο Ταμείο ;
         Γιατί αφήσατε  να δημιουργηθούν  τόσες και τόσες αδικίες εις βάρος των  φοροτεχνικών ; 

·      Γιατί κ.κ.ι Πρόεδροι του Οικονομικού Επιμελητηρίου :
-Παναγιώτη Αλαμάνε
-Πελοπίδα Καλλίρη
-Γιώργο Κυδωνάκη
-Κωνσταντίνε Κόλλια
δεν δείξατε την δέουσα προσοχή στα συσσωρευμένα προβλήματα των Λογιστών-φοροτεχνικών ;
Γιατί δεν βοηθάτε στην λύση τους και στην δημιουργία αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας στους λογιστές – φοροτεχνικούς;
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Οι δικηγόροι έχουν «ΚΩΔΙΚΑ  ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ»  ενώ οι Λογιστές  - φοροτεχνικοί έχουν  «ΚΩΔΙΚΑ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΩΝ». Υπάρχουν υποχρεώσεις αλλά πρέπει να υπάρχουν και δικαιώματα……….

·      Γιατί κ.κ. συνδικαλιστές του κλάδου των Φοροτεχνικών
-Aβραάμ Πανίδη
-Παναγιώτη Αλεβιζάκη
ανέχεστε  διχασμένο τον κλάδο των φοροτεχνικών και δεν γίνεσθε μία γροθιά;
(Μια γενική απεργία όλων  μας θα τα έβαζε όλα στη θέση τους).
Γιατί κάθε φορά που σας το θυμίζομε πάντα απαντάτε «ελάτε να γραφτείτε στην δική μου ομάδα»;
        Γιατί δεν  δείχνετε περισσότερο δυναμισμό;
Γιατί δεν αντιμετωπίζετε αυτά τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί εις βάρος  των ταλαίπωρων συναδέλφων ;
Γιατί από παλιά αλλά και από το 2013 δεν διαμαρτυρηθήκατε  για την ταμπέλα που μείωνε τον χρόνο  εισόδου των φοροτεχνικών στον δικό τους  χώρο , το Υπουργείο των Οικονομικών;
Γιατί αφήνετε να γινόμαστε ουραγοί των άλλων επαγγελματικών ομάδων την στιγμή που εμείς οι λογιστές - φοροτεxνικοί κάνομε και την σοβαρή δουλειά αλλά και την χαμαλοδουλειά ; 
Τώρα οι φοροτεχνικοί είναι εξουθενωμένοι. Με τις συνεχείς  αλλαγές –προσθήκες στην φορολογική νομοθεσία αισθάνονται  και αδικημένοι διότι. :
·         τους ζήτησαν  να εργάζονται και την νύκτα (από τις 9 μμ. μέχρι το πρωί στις 8,00). Θα το ζητήσουν και πάλι, θα το δείτε. Το πρόγραμμα των δηλώσεων δεν άνοιξε ακόμα………..
·         τους καθυστούν υπεύθυνους για τα λάθη που οπωσδήποτε θα συμβαίνουν αφού οι νόμοι αλλάζουν και πολλές φορές δεν γνωρίζουν ούτε στο Υπουργείο ποιός ισχύει και ποιος δεν ισχύει.

    Πρέπει λοιπόν να  γίνουν πολλά από τους «αρμόδιους» για να διορθωθούν οι αδικίες εις βάρος των Λογιστών  –Φοροτεχνικών.
Θα περιμένομε….
Αθήνα  27/4/2015

forologikanea

Τα τέσσερα χαράτσια που περιμένουν φέτος τις εταιρείες

Στο δεύτερο εξάμηνο της φετινής χρονιάς, ήταν ούτως ή άλλως προγραμματισμένο να «στριμωχτούν» ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων για τα κέρδη του 2014 και το τέλος επιτηδεύματος της προηγούμενης χρονιάς.

Οι πιθανότητες ο λογαριασμός να γίνει ακόμη πιο βαρύς έχουν πολλαπλασιαστεί και αυτό καθώς έρχεται μέσα στις επόμενες ημέρες… έξτρα τέλος επιτηδεύματος (λόγω εκκρεμότητας που υπάρχει από το παρελθόν) ενώ θα ακολουθήσει μέσα στο καλοκαίρι και ο ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα των επιχειρήσεων.

Το… κερασάκι στην τούρτα δεν θα είναι άλλο από την επιβολή έκτακτης εισφοράς επί των κερδών που εμφάνισαν στους περυσινούς ισολογισμούς οι επιχειρήσεις. Ακόμη και ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο ενώ το μέτρο υιοθετηθεί τότε θα ισοδυναμεί με αύξηση των φορολογικών συντελεστών από τέσσερις έως και 10 ποσοστιαίες μονάδες.

ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΟ. Κληθείς να απαντήσει στο ερώτημα αν θα επιβληθεί φόρος στους 500 πλουσιότερους Έλληνες, ο Γιάνης Βαρουφάκης μίλησε για εναλλακτικό φόρο τον οποίο θα κληθούν να καταβάλουν «κάποιες επιχειρήσεις».

Σύμφωνα με πληροφορίες του MoneyPro, εδώ και τουλάχιστον τρεις εβδομάδες, έχει μπει στο μικροσκόπιο της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας ο νόμος 3845/2010. Είναι ο νόμος που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση Παπανδρέου με τον οποίο επιβλήθηκε το 2011, η έκτακτη εισφορά σε όλες τις επιχειρήσεις με καθαρά κέρδη άνω των 100.000 ευρώ.

Ο έκτακτος φόρος, είχε υπολογιστεί τότε με συντελεστές από 4% (για τις επιχειρήσεις με κέρδη από 100.000 έως 300.000 ευρώ) μέχρι και 10% (για τις επιχειρήσεις με κέρδη από πέντε εκατομμύρια ευρώ και πάνω).

Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα που μπορεί να έχει ένα τέτοιο μέτρο έχει ήδη υπολογιστεί από τις υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους οι οποίες και κάνουν λόγο για ένα ποσό της τάξεως των 350-400 εκατ. ευρώ. Το 2011, είχε αποφέρει περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ αλλά έκτοτε έχουν μεσολαβήσει τρία χρόνια ύφεσης και σημαντική συρρίκνωση της καθαρής κερδοφορίας. Αυτό που δεν μπορεί να υπολογιστεί είναι οι συνέπειες που θα επιφέρει ένα τέτοιο μέτρο στον δείκτη της ανεργίας.

Έκτακτος φόρος σε μια περίοδο αυξημένων φορολογικών υποχρεώσεων, θα οδηγήσει πολλούς εργοδότες στην απόφαση να συμπιέσουν το λειτουργικό τους κόστος. Σε κάτι τέτοιες περιπτώσεις, το πρώτο τμήμα του λειτουργικού κόστους που εξετάζει κάποιος να περιορίσει είναι το… μισθολογικό.

Το μέτρο εντάσσεται στη λογική του να γίνει ότι πρέπει για να κλείσει η συμφωνία. Ωστόσο, η κυβέρνηση δεν φαίνεται να λαμβάνει υπόψη ότι το 2015 είναι μια ούτως ή άλλως επιβαρυμένη φορολογικά χρονιά για τις επιχειρήσεις η οποία περιλαμβάνει τακτικές και έκτακτες υποχρεώσεις

ΒΕΒΑΙΩΣΗ. Μετά την έκδοση σχετικής απόφασης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, περίπου 160.000 επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής θα λάβουν εντός των ημερών ειδοποιητήριο προκειμένου να πληρώσουν το τέλος επιτηδεύματος του… 2013.

Ο συνολικός λογαριασμός, ξεπερνά τα 160 εκατομμύρια ευρώ. Υποτίθεται ότι ο συγκεκριμένος φόρος θα έπρεπε να έχει βεβαιωθεί (και εισπραχθεί) από το 2013 καθώς αφορά στα κέρδη της χρήσης του 2012.

Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομικών ολιγώρησε και η εκκρεμότητα μπήκε στο συρτάρι. Τώρα όμως που υπάρχει ανάγκη για ρευστό από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου βγήκε και αυτό το μέτρο στην επιφάνεια.

Οι επιχειρήσεις θα πρέπει απλώς να αποφασίσουν αν θα πληρώσουν εφάπαξ με έκπτωση 1,5%, αν θα καταβάλουν το ποσό σε 8 μηνιαίες δόσεις ή αν θα συμπεριλάβουν και αυτό το ποσό στη ρύθμιση των 100 δόσεων (διατηρούν αυτό το δικαίωμα καθώς το μέτρο αφορά σε προηγούμενες χρήσεις). Στην τελευταία περίπτωση όμως, δεν θα μπορούν να ρυθμίσουν μόνο το ποσό του ξεχασμένου τέλους επιτηδεύματος αλλά και το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών που έχουν συσσωρευτεί.


Πάνω από 3 δισ. ευρώ η λυπητερή που έρχεται

Φέτος, για πρώτη φορά, ο φόρος εισοδήματος –ο οποίος αναμένεται να ξεπεράσει τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ- θα αρχίσει να πληρώνεται από τον Ιούλιο και θα πρέπει να αποπληρωθεί σε έξι μηνιαίες δόσεις. Μαζί με τον φόρο εισοδήματος, θα βεβαιωθεί και το τέλος επιτηδεύματος.

Έτσι, στη χρονιά που υποτίθεται ότι θα επιστρέφαμε στην ανάπτυξη και στη μείωση της ανεργίας -το σενάριο επιστροφής στην ανάπτυξη έχει ήδη εγκαταλειφθεί καθώς η νέα πρόβλεψη κάνει λόγο για ισχνή μεταβολή της τάξεως του 0,5-0,8%- οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πληρώνουν κάθε μήνα μέχρι το τέλος του χρόνου:

1. Τέλος επιτηδεύματος 2013

2. Φόρο εισοδήματος και τέλος επιτηδεύματος για το 2014

3. ΕΝΦΙΑ νομικών προσώπων για το 2015 (το τοπίο με την εφαρμογή του φόρου αλλά και τις νέες αξίες θα έχει ξεκαθαρίσει μέχρι το τέλος Ιουνίου και ο φόρος αναμένεται να ξεκινήσει να εισπράττεται από τον Αύγουστο) και

4. Την έκτακτη εισφορά εφόσον τελικώς αποφασιστεί να επιβληθεί και αυτό το μέτρο για να κλείσει ο προϋπολογισμός.

Ο συνολικός λογαριασμός, αναμένεται να ξεπεράσει τα τρία δισεκατομμύρια ευρώ.

fpress.gr

Φορολογία αυτοκινήτων: Ποιοι χάνουν, ποιοι κερδίζουν από τις αλλαγές

Γιατί αναμένεται να αποτελέσουν παρελθόν τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας για τα νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
26 Μαι 2015 - 08:50
Picture 0 for Φορολογία αυτοκινήτων: Ποιοι χάνουν, ποιοι κερδίζουν από τις αλλαγές
Από χθες, όταν αιφνίδια το υπουργείο Οικονομικών έριξε στο τραπέζι το θέμα των αλλαγών στη φορολογία αυτοκινήτων, έστω και πρόσκαιρα κέρδισε την πρώτη θέση στα δελτία ειδήσεων μετατοπίζοντας ελαφρά το ενδιαφέρον από το θέμα που μονοπωλεί την επικαιρότητα τις τελευταίες εβδομάδες: Τις διαπραγματεύσεις για την επικείμενη επιδιωκόμενη συμφωνία στο Brussels Group και τις εσωτερικές αναταράξεις οι οποίες προκαλούνται στην συγκυβέρνηση.

Το υπουργείο Οικονομικών, με τις ανακοινώσεις του προέβαλε το στοιχείο της φορολογικής δικαιοσύνης στην αγορά Ι.Χ. Πράγματι, το σημερινό σύστημα τελών ταξινόμησης κρύβει τεράστιες αδικίες. Είναι εξόφθαλμα παράλογο ένα αυτοκίνητο με τιμή χονδρικής 20.000 ευρώ και 1.600 κυβικά να επιβαρύνεται με τα ίδια τέλη ταξινόμησης σε σχέση με ένα άλλο αυτοκίνητο ιδίων κυβικών, αλλά με τιμή χονδρικής 60.000 ευρώ.

Η λογική λοιπόν είναι σωστή. Τα τέλη ταξινόμησης θα πρέπει να προσδιορίζονται με βάση την τιμή και όχι με βάση τα κυβικά.

Από εκεί και πέρα όμως, όπως επισημαίνουν και παράγοντες της αγοράς, οι σχεδιαζόμενες αλλαγές δεν αποκλείεται να κρύβουν σειρά επιβαρύνσεων για εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες Ι.Χ. Κάποιοι μπορεί να κερδίσουν κάτι κατά την αγορά (φθηνότερα Ι.Χ θα έχουν ενδεχομένως χαμηλότερα τέλη ταξινόμησης) αλλά ίσως να το χάσουν πολλαπλάσια κατά τη χρήση.

Τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας για τα νέα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας σύντομα θα αποτελέσουν παρελθόν, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς αυτοκινήτων, διότι πολύ απλά το δημόσιο χάνει ολοένα και περισσότερα έσοδα.

Σήμερα ένα στα τέσσερα μοντέλα Ι.Χ της ελληνικής αγοράς, λόγω ακριβώς των ιδιαίτερα χαμηλών εκπομπών ρύπων, απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας και γι΄ αυτό το λόγο βρίσκονται στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων των αγοραστών. Στο καινούργιο Ι.Χ λοιπόν, το αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, το οποίο σήμερα απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας, οι επιβαρύνσεις φαίνεται να είναι προ των πυλών. Αλλιώς τα τέλη κυκλοφορίας – ο λογαριασμός εσόδων για το δημόσιο σε ετήσια βάση- θα βαίνουν διαρκώς μειούμενα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι προ κρίσης, τα ετήσια έσοδα από τέλη κυκλοφορίας είχαν αγγίξει τα 1,5 δισ. ευρώ ενώ πλέον έχουν υποχωρήσει στην περιοχή του 1 δισ. ευρώ. Η αιτία δεν είναι μόνο τα ντιζελοκίνητα και τα Ι.Χ με χαμηλούς ρύπους (υπάρχουν και βενζινοκίνητα τέτοια). Είναι και οι επιβαρύνσεις από τα τέλη χρήσης.

Από το 2009 έως σήμερα περισσότεροι από 770.000 ιδιοκτήτες Ι.Χ έχουν καταθέσει τις πινακίδες τους,προκειμένου να γλιτώσουν τέλη κυκλοφορίας και φόρο πολυτελούς διαβίωσης.

Στα παλιά, από την άλλη πλευρά, έρχονται επιβαρύνσεις. Το υπουργείο Οικονομικών προανήγγειλε την επιβολή πράσινου τέλους για τα αυτοκίνητα άνω των 20ετών, οι κάτοχοι των οποίων προφανώς τα συντηρούν διότι δεν έχουν τη δυνατότητα να τα αντικαταστήσουν. Περιβαλλοντικά το μέτρο είναι σωστό, κοινωνικά, στη δεδομένη συγκυρία, ενδεχομένως δυσβάσταχτο.

Τι αλλάζει


Με βάση τα όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών, προ των πυλών βρίσκονται οι εξής αλλαγές:

1. Κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους. Αντί γι' αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης. Σήμερα, τα τέλη ταξινόμησης κλιμακώνονται από 5% έως και 50% επί της φορολογητέας αξίας του αυτοκινήτου (χονδρική συν έξοδα ασφάλισης συν κόστος μεταφορικών στη χώρα) και συνδέεται με τον κυβισμό. Με το νέο σύστημα, η τιμή θα είναι αυτή η οποία θα προσδιορίζει τα τέλη ταξινόμησης. Το ισοζύγιο επιβαρύνσεων – ελαφρύνσεων είναι αδύνατο να προσδιοριστεί σήμερα καθώς δεν είναι γνωστοί οι νέοι συντελεστές.

2. Θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) με ένα «τέλος περιβάλλοντος».

3. «Αντικατάσταση του συστήματος απόσυρσης από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα χαμηλής τιμής αγοράς». Η ανακοίνωση του υπουργείου δείχνει το τέλος της απόσυρσηςόχι μόνο για τα ακριβά Ι.Χ αλλά για όλα. Τα οχήματα χαμηλής τιμής, θα επιδοτούνται «μέσα από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης».

4. Προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης σχετικά με τα αυτοκίνητα. Θεωρητικά, τα τεκμήρια θα καταργούνταν με την ενεργοποίηση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου. Αυτό είχε προαναγγείλει τόσο η προηγούμενη κυβέρνηση όσο και η καινούργια. Όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις, τα τεκμήρια για τα Ι.Χ απλώς θα αλλάξουν. Οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν και το φόρο πολυτελούς διαβίωσης ο οποίος ισχύει σήμερα για Ι.Χ άνω των 1.929 κυβικών και μάλιστα συζητείται ενδεχόμενη αύξησή του στο Brussels Group. Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης είναι επίσης άδικος. Όλα τα αυτοκίνητα 1.929 κυβικών και πάνω δεν είναι τα ίδια. Άλλα είναι πράγματι πολυτελή, άλλα είναι απλώς... οικογενειακά με σχετικά χαμηλή αξία και καμία σχέση με πολυτελή διαβίωση.

5. Αλλαγή του τρόπου ελέγχου ανασφάλιστων και ανέλεγκτων από ΚΤΕΟ οχημάτων (π.χ. με ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων τους). Οι διασταυρώσεις αυτές περιλαμβάνονταν ακόμα και στις μνημονιακές υποχρεώσεις τα προηγούμενα χρόνια και είναι απορίας άξιο γιατί δεν έχουν γίνει ακόμα. Δεν υπάρχει κανένας αντίλογος στην εφαρμογή αυτού του μέτρου.

6. Καταβολή ΦΠΑ, έλεγχος στοιχείων και υπαγωγή στις διατάξεις της σχετικής φορολογίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τα οποία προέρχονται από χώρες του εξωτερικού.

euro2day.gr

Τρίτη 3 Μαρτίου 2015

Στους ιδιοκτήτες η επιδότηση ενοικίου - Σε 150.000 τελικά το δωρεάν ρεύμα

Στους ιδιοκτήτες η επιδότηση ενοικίου - Σε 150.000 τελικά το δωρεάν ρεύμα Τα 30.000 νοικοκυριά που θα λάβουν την επιδότηση ενοικίου τελικά δεν θα παίρνουν τα χρήματα στο χέρι αλλά το κράτος θα το αποδίδει στον ιδιοκτήτη του ακινήτου ώστε να καλύπτεται μέρος ή ολόκληρο το ενοίκιο του δικαιούχου. Επίσης δωρεάν ρεύμα θα έχουν τελικά όχι 300.000 αλλά 150.000 ενώ την Κάρτα του Πολίτη για παροχές σίτισης θα λάβουν 170.000 νοικοκυριά Αυτά έκανε γνωστά η η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Θεανώ Φωτίου και συμπλήρωσε ότι θα λαμβάνεται υπόψη το πραγματικό εισόδημα και όχι το τεκμαρτό. Ετσι οι αριθμοί που ήρθαν στο φως χθες μέσω non paper ποιυ διέρρευσαν κυβερνητικά στελέχη δεν είναι ακριβείς. Ειδικότερα η κ. Φωτίου έκανε γνωστό ότι το νομοσχέδιο για την Ανθρωπιστική Κρίση προβλέπει ότι την επιδότηση ενοικίου την παίρνει ο ιδιοκτήτης του ακινήτου και όχι ο δικαιούχος ενοικιαστής. Ο ιδιοκτήτης θγια να πα΄ρει τα χρήματα θα πρέπει να μην έχει χρέη στην εφορία και τα ασφαλιστικά Ταμεία. όσο αφορά τα εισοδηματικά κριτήρια θα είναι 4.800 ευρώ πραγματικό εισόδημα και όχι τεκμαρτό για τετραμελή οικογένεια και 6.000 ευρώ για πενταμελής οικογένεια. Για το επίδομα σίτισης και την Κάρτα του Πολίτη 170.000 νοικοκυριά που ζουν σε ακραία φτώχεια θα λαμβάνουν ηλεκτρονικές κάρτες με τις οποίες θα μπορούν να ψωνίσουν απο σούπερ μάρκετ ή ακόμα και απο μαγαζιά της γειτονιάς αφού όπως ανέφερε η κ. Φωτίου το υπουργείο θα κάνει συμβάσεις με τα παραπάνω καταστήματα για την εφαρμογή του μέτρου.

www.dikaiologitika.gr

Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2015

Πως να προστατεύσετε το έτερον ήμισυ απο την εφορία



Οι σύζυγοι κατά τη διάρκεια του γάμου υποχρεούνται να υποβάλλουν κοινή δήλωση για τα εισοδήματά τους, στα οποία όμως ο φόρος, τα τέλη και οι εισφορές που αναλογούν υπολογίζονται χωριστά στο εισόδημα καθενός συζύγου. Επιπρόσθετα, οι τυχόν ζημίες του ενός συζύγου, δεν δύναται να συμψηφιστούν με τα εισοδήματα του άλλου.
Αν δηλαδή ο/η σύζυγος έχει χρέη και θέλεις να τα διαχωρίσεις από σένα ώστε η εφορία να μην κινηθεί εναντίον σου ή θέλεις να βγάλεις δική σου φορολογική ενημερότητα άσχετα από το γεγονός ότι ο/η σύζυγος χρωστά ή επειδή επιθυμείς να χωρίσεις και δεν θες να σε “βαραίνουν” τα χρέη του/της με ό,τι κώλυμα αυτό συνεπάγεται, πας στην εφορία και κάνεις αίτηση για διαχωρισμό χρεών, πρίν ξεκινήσεις τη διαδικασία διαζυγίου. 


Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με την υπουργική απόφαση:
1. Σύμφωνα με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 61 του Ν.2238/1994 για τους εγγάμους, υπόχρεος σε επίδοση δήλωσης είναι ο σύζυγος και για τα εισοδήματα της συζύγου του.
2. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.4 του άρθρου 74 του ίδιου νόμου για τους εγγάμους η οφειλή για φόρο, τέλη και εισφορές που αναλογούν στα εισοδήματα τους βεβαιώνεται στο όνομα του συζύγου, η ευθύνη όμως για την καταβολή της οφειλής, που αναλογεί στα εισοδήματα καθενός συζύγου, βαρύνει καθένα σύζυγο χωριστά.
Επίσης, εφόσον συντρέχει η περίπτωση της παραγράφου 2 του άρθρου 5, για την καταβολή της οφειλής η οποία αναλογεί επιμεριστικά στο εισόδημα που προστίθεται και φορολογείται στο όνομα του ενός συζύγου, ευθύνεται εις  ολόκληρον  και ο άλλος σύζυγος. Αν με αίτηση του ενός συζύγου ζητηθεί ο διαχωρισμός της οφειλής που προκύπτει από την κοινή δήλωση των συζύγων, ο αρμόδιος προϊστάμενος της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας υποχρεούται να του ανακοινώσει με σχετικό έγγραφο του το ποσό αυτής της οφειλής. Το έγγραφο αυτό αποτελεί νόμιμο τίτλο, η ισχύς του οποίου ανάγεται στο χρόνο που έγινε η βεβαίωση του ολικού ποσού αυτής της οφειλής.
Παράδειγμα:
Ο Κώστας και η Μαρία (τυχαία ονόματα) υπέβαλλαν τη φορολογική τους δήλωση τον Μάιο του 2014.
Από την εκκαθάριση προκύπτει οφειλή 600 ευρώ
Εάν δεν έχει πληρωθεί κανείς από τους δύο συζύγους δεν μπορεί να πάρει φορολογική ενημερότητα και κινδυνεύουν εξίσου με λήψη μέτρων εναντίον τους.
Στο εκκαθαριστικό όμως διαβάζοντας στον πίνακα Γ1 και Γ του εκκαθαριστικού διαπιστώνουμε ότι ο φόρος προκύπτει μόνο από τον Κώστα 660 ευρώ και από την Μαρία έχει επιστροφή ποσού 200 ευρώ. Με την εσωτερική αφαίρεση μεταξύ των συζύγων προκύπτει υπόλοιπο οφειλής 460 ευρώ
Αυτό όμως είναι χρέος μόνο του Κώστα. Άρα ο ένας από τους δύο πηγαίνει στην Δ.Ο.Υ., και υποβάλλει αίτηση διαχωρισμού χρεών ώστε η ΜΑΡΊΑ να μπορεί να λαμβάνει φορολογική ενημερότητα, κανονικά.


Τρίτη 3 Φεβρουαρίου 2015

To δικαίωμα έκπτωσης των δαπανών άνω των 500 ευρώ

Όπως είναι γνωστό φέτος για πρώτη χρονιά θα έχουν εφαρμογή στο συγκεκριμένο ζήτημα οι διατάξεις του Ν 4172/2013.



Καθώς έχουμε εισέρθει στην περίοδο των εργασιών κατάρτισης των λογαριασμών αποτελεσμάτων χρήσης των επιχειρήσεων και των πρώτων υπολογισμών για τη φορολογική επιβάρυνση, προκύπτουν ζητήματα και προβληματισμοί σχετικά με το δικαίωμα έκπτωσης των επιχειρηματικών δαπανών. Όπως είναι γνωστό φέτος για πρώτη χρονιά θα έχουν εφαρμογή στο συγκεκριμένο ζήτημα οι διατάξεις του Ν 4172/2013.

Στο σημερινό σημείωμα θα μας απασχολήσει μία από τις περιπτώσεις δαπανών που δεν εκπίπτουν, σύμφωνα με το άρθρο 23 του παραπάνω νόμου. Συγκεκριμένα αναφερόμαστε στην περίπτωση β του εν λόγω άρθρου η οποία προβλέπει ότι δεν εκπίπτει «κάθε είδους δαπάνη που αφορά σε αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας άνω των πεντακοσίων (500) ευρώ, εφόσον η τμηματική ή ολική εξόφληση δεν έγινε με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής».

ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ

Κατ’ αρχήν παρά την αναφορά του νόμου σε «κάθε είδους δαπάνη» υπάρχουν κάποιες που εξαιρούνται από την υποχρέωση εξόφλησης με τραπεζικό μέσο πληρωμής. Αυτές είναι:

- Μισθοί και ημερομίσθια προσωπικού.
- Απολαβές διευθυντών ή μελών του ΔΣ εταιρείας ή κάθε άλλου νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας.
- Έκτακτες αμοιβές προσωπικού, αμοιβές καταβαλλόμενες σε υπαλλήλους πέραν των συμβατικών ή νομίμων, πάγια μηνιαία αποζημίωση.
- Μισθώματα ακινήτων.
- Τόκοι και συναφή έξοδα.

Έτσι για παράδειγμα τυχόν εξόφληση της μισθοδοσίας με χρήση μετρητών δεν συνιστά λόγο απόρριψης της δαπάνης, ανεξαρτήτως ποσού.

Ο λόγος για τον οποίο εξαιρούνται οι παραπάνω δαπάνες είναι ότι δεν θεωρούνται αγορές αγαθών ή παροχές υπηρεσιών.

ΠΡΟΣΟΧΗ
Δεν υπόκεινται στις εξαιρέσεις από την υποχρέωση εξόφλησης με τραπεζικό μέσο πληρωμής τα αγαθά ή οι υπηρεσίες που λαμβάνει η οντότητα από κάποιον μη υπόχρεο τήρησης λογιστικών αρχείων και έκδοσης στοιχείων. Δηλαδή εάν μία επιχείρηση λάβει αγαθά ή υπηρεσίες (ευκαιριακού χαρακτήρα) από κάποιον ιδιώτη και τον εξοφλήσει εκδίδοντας τίτλο κτήσης, απόδειξη δαπάνης κλπ. ισχύει η υποχρέωση της εξόφλησης με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής, εάν η δαπάνη υπερβαίνει το ποσό των 500 ευρώ.

ΦΠΑ

Ο νομοθέτης θέτει ως προϋπόθεση για τη χρήση του τραπεζικού μέσου πληρωμής να μην υπερβαίνει το ποσό της δαπάνης τα 500 ευρώ. Έτσι δεν περιλαμβάνεται κατ’ αρχήν στο παραπάνω όριο το ποσό του ΦΠΑ, δεδομένου ότι το ποσό αυτό δεν αποτελεί δαπάνη της επιχείρησης. Το παραπάνω επιβεβαιώνεται και από την σχετική με το θέμα ΠΟΛ.1216/2014. Ωστόσο αυτό που δεν θίγει η παραπάνω εγκύκλιος είναι η περίπτωση ο καταβαλλόμενος ΦΠΑ να μην αναγνωρίζεται για έκπτωση από τον ΦΠΑ των εκροών. Στην περίπτωση αυτή ο ΦΠΑ αυτός προσαυξάνει τη σχετική δαπάνη οπότε θα πρέπει κατά την άποψή μας να ληφθεί υπόψη στην εφαρμογή του παραπάνω ορίου.

Παράδειγμα.
Επιχείρηση πραγματοποιεί επισκευή σε Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητο και λαμβάνει τιμολόγιο αξίας 450 ευρώ πλέον ΦΠΑ 23% ήτοι 103,50 ευρώ. Σύνολο δηλαδή του τιμολογίου 553,50. Θεωρούμε ότι καθώς στην περίπτωση αυτή ο ΦΠΑ των 103,50 δεν εκπίπτει από τον ΦΠΑ των εκροών και προσαυξάνει τη δαπάνη, θα πρέπει η εξόφληση του τιμολογίου να γίνει με τραπεζικό μέσο πληρωμής, προκειμένου να αναγνωριστεί το δικαίωμα έκπτωσης της δαπάνης.

ΑΠΟΔΕΚΤΑ ΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΜΕΣΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ

Με την ΠΟΛ.1216/2014 ορίστηκαν τα τραπεζικά μέσα πληρωμής, για την εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων που είναι τα εξής:
- Η κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, είτε με μετρητά είτε με μεταφορά μεταξύ λογαριασμών (έμβασμα).
- Η χρήση χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών της εταιρείας που πραγματοποιεί την πληρωμή.
- Η έκδοση τραπεζικής επιταγής της επιχείρησης ή η εκχώρηση επιταγών τρίτων.
- Η χρήση συναλλαγματικών οι οποίες εξοφλούνται μέσω τραπέζης.
- Η χρήση ταχυδρομικής επιταγής – ταχυπληρωμής ή η κατάθεση σε λογαριασμό πληρωμών των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

Εννοείται ότι η οντότητα που χρησιμοποιεί τους παραπάνω τρόπους πληρωμής καλό είναι να διατηρεί στο αρχείο της όλα τα σχετικά έγγραφα τεκμηρίωσης, όπως καταστάσεις κινήσεων τραπεζικών λογαριασμών, καταστάσεις κινήσεως καρτών, αποδείξεις τραπέζης, αποδείξεις τρίτων, αντίγραφα αξιογράφων κ.ο.κ.

ΤΜΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ

Όπως είναι γνωστό, στην πράξη η εξόφληση των συναλλαγών γίνεται πολλές φορές με τμηματικές καταβολές. Μάλιστα τις περισσότερες φορές απαιτείται η πληρωμή κάποιου ποσού ως προκαταβολή. Στις περιπτώσεις αυτές απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή αφού το κριτήριο για την ένταξη μίας δαπάνης στις αναλυόμενες διατάξεις δεν είναι το ποσό της πληρωμής, αλλά το τελικό ποσό της δαπάνης.

Εάν για παράδειγμα κάποια οντότητα προκαταβάλλει ποσό έστω 400 ευρώ για την εκτέλεση παραγγελίας ύψους 1.500 ευρώ, θα πρέπει να λάβει μέριμνα ώστε και το ποσό της προκαταβολής να καταβληθεί με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής.

ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ

  1. Συμψηφισμοί.
Στην περίπτωση που υπάρχουν μεταξύ δύο συμβαλλόμενων αμοιβαίες απαιτήσεις, γίνεται αποδεκτός ο συμψηφισμός των μεταξύ τους αμοιβαίων οφειλών. Εάν όμως το ποσό που απομένει μετά τον συμψηφισμό υπερβαίνει τα 500 ευρώ, θα πρέπει ο οφειλέτης να το εξοφλήσει με τραπεζικό μέσο πληρωμής.

Παράδειγμα.
Η οντότητα Α χρωστάει στην οντότητα Β ποσό 1.800 ευρώ και η Β στην Α ποσό 1.000 ευρώ.
Εάν συμφωνήσουν σε συμψηφισμό αναγνωρίζεται η δαπάνη για την οντότητα Β. Η Α όμως υποχρεούται να εξοφλήσει το υπόλοιπο ποσό των 800 ευρώ με τραπεζικό μέσο πληρωμής προκειμένου να της αναγνωριστεί για έκπτωση το σύνολο της δαπάνης.
  1. Πωλήσεις για λογαριασμό τρίτων.
Στις περιπτώσεις πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών για λογαριασμό τρίτου θα πρέπει ο αντιπρόσωπος – εντολοδόχος:

α) Να πληρωθεί με τραπεζικό μέσο πληρωμής και

β) Να αποδώσει το προϊόν της πώλησης (ποσό) στον εντολέα του, εφόσον προκύπτει αξία άνω των €500 ανά εκκαθάριση μετά την αφαίρεση από αυτόν της προμήθειας που δικαιούται, με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής.

3. Πωλήσεις σε ώρες εκτός λειτουργίας των τραπεζών.

Στην περίπτωση που κάποια συναλλαγή διενεργείται σε μέρα ή ώρα μη λειτουργίας των τραπεζών, μπορεί να γίνει δεκτή η έκπτωσή της ακόμα και εάν η πληρωμή γίνει με μετρητά. Όμως για να γίνει αυτό απαιτούνται δύο προϋποθέσεις:

Α) Η εταιρεία που παρέχει την υπηρεσία ή πουλάει τα αγαθά, υποχρεούται να καταθέσει εντός δύο (2) εργάσιμων ημερών από την έκδοση του παραστατικού (απόδειξη είσπραξης μετρητών ή παραλαβής συναλλαγματικών εκτός τραπεζικού συστήματος) σε τραπεζικό λογαριασμό που τηρεί σε οποιαδήποτε αναγνωρισμένη τράπεζα ή πιστωτικό οργανισμό το ποσό των μετρητών που εισέπραξε.

Β) Ο λόγος της αδυναμίας εξόφλησης με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής πρέπει να αναγράφεται πάνω στο σώμα του σχετικού δικαιολογητικού και να αποδεικνύεται με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο.

Παράδειγμα
Επιχειρηματίας αγοράζει ημέρα Σάββατο από πολυκατάστημα ένα Η/Υ αξίας 1.000 ευρώ που τον εξοφλεί μετρητοίς. Η δεύτερη προϋπόθεση μπορεί να τεκμηριωθεί καθώς στο τιμολόγιο αναγράφεται η ημερομηνία κλπ. και μπορεί να αναγραφεί και η αιτιολογία της πληρωμής με μετρητά. Η δυσκολία ωστόσο έχει να κάνει με την πρώτη προϋπόθεση καθώς απαιτεί τη συνεργασία του πωλητή ο οποίος πρέπει να καταθέσει το ποσό στον τραπεζικό του λογαριασμό εντός 2 εργασίμων ημερών και να χορηγήσει στον αγοραστή αντίγραφο που να αποδεικνύει την παραπάνω κατάθεση.

4. Πωλήσεις με αντικαταβολή

Υπέρ του δέοντος γραφειοκρατική είναι και η περίπτωση της αγοράς εμπορευμάτων με τη μέθοδο της αντικαταβολής. Δηλαδή αυτή κατά την οποία υπηρεσίες courier, αναλαμβάνουν τη μεταφορά αντικειμένων, ταχυδρομικών δεμάτων, κ.λπ. με ταυτόχρονη εξόφληση, κατά την παράδοσή τους, της αξίας της αγοράς αυτών από τους λήπτες των αγαθών χωρίς τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής. Οι εταιρείες αυτές στη συνέχεια καταθέτουν στον εντολέα τους τα εισπραττόμενα ποσά όχι κατά όνομα πελάτη, πράγμα πρακτικά αδύνατο λόγω του αριθμού των εξυπηρετούμενων πελατών, αλλά στο σύνολό τους. Προκειμένου οι συναλλασσόμενοι πελάτες να εκπέσουν τα ποσά των δαπανών αυτών και δεδομένου ότι οι συναλλαγές αυτές δεν εμφανίζονται ονομαστικά κατά δαπανηθέν ποσό, η εταιρεία ταχυμεταφορών εκδίδει, κατά το χρόνο είσπραξης των μετρητών ή παραλαβής των αξιόγραφων, το προβλεπόμενο στοιχείο είσπραξης, στο σώμα του οποίου αναγράφονται τα πλήρη στοιχεία του πελάτη (ΑΦΜ, επωνυμία, ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο επικοινωνίας) με την υποχρέωση να καταθέσει συνολικά τα ποσά εντός δύο (2) ημερών από την έκδοση του παραστατικού σε τραπεζικό λογαριασμό της εταιρείας. Στο τέλος του έτους η εταιρεία υποχρεούται να εκδώσει εκκαθάριση με τα δαπανηθέντα ποσά ανά πελάτη, υπόχρεο απεικόνισης συναλλαγών, αναγράφοντας και τον αριθμό του τραπεζικού λογαριασμού που έγινε η κατάθεση.

5. Χρόνος έκπτωσης της δαπάνης

Είναι προφανές ότι κατά τη λήξη του φορολογικού έτους θα υπάρχουν δαπάνες οι οποίες θα έχουν πραγματοποιηθεί, αλλά θα είναι ακόμα ανεξόφλητες. Με την ΠΟΛ.1216/2014 έγινε δεκτό ότι οι δαπάνες αυτές θα αναγνωρίζονται κατ’ αρχήν για έκπτωση. Ωστόσο η οντότητα θα πρέπει κατά την κατοπινή εξόφλησή τους να χρησιμοποιήσει τραπεζικό μέσο πληρωμής. Εάν δεν το πράξει χάνει το δικαίωμα έκπτωσης και υποχρεούται πλέον να υποβάλλει τροποποιητική δήλωση για το φορολογικό έτος εντός του οποίου είχε εκπέσει τη δαπάνη και να καταβάλλει τον φόρο που αναλογεί πλέον των προβλεπόμενων προσαυξήσεων.

Τελειώνοντας να υπογραμμίσουμε για μια ακόμα φορά ότι είναι απαράδεκτο το γεγονός σχεδόν 19 μήνες μετά την ψήφιση του Κ.Φ.Ε. να μην έχει εκδοθεί εγκύκλιος, πλην της αναφερόμενης παραπάνω, για τα θέματα της έκπτωσης δαπανών των επιχειρήσεων όπως άλλωστε και για πολλά ακόμα ζητήματα του Κ.Φ.Ε. Ελπίζουμε τόσο η Γ.Γ.Δ.Ε. όσο και η νέα πολιτική ηγεσία του Υπ. Οικ. να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να προχωρήσει η έκδοση των σχετικών εγκυκλίων, το συντομότερο.

Βαγγέλης Μιχελινάκης,

Λογιστής - Φοροτεχνικός

epixeirisi.gr