Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2021

Προστασία Μητρότητας-Πατρότητας

 Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 1483/1984, όπως αντικαταστάθηκε με τη διάταξη του άρθρου 36 του Ν. 3996/2011 και συμπληρώθηκε με τη διάταξη του άρθρου 48 του Ν. 4808/2021, απαγορεύεται και είναι απόλυτα άκυρη η καταγγελία της σύμβασης ή σχέσης εργασίας εργαζόμενης από τον εργοδότη της, τόσο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της, όσο και για το χρονικό διάστημα δεκαοκτώ (18) μηνών μετά τον τοκετό ή κατά την απουσία της για μεγαλύτερο χρόνο, λόγω ασθένειας που οφείλεται στην κύηση ή τον τοκετό, εκτός εάν υπάρχει σπουδαίος λόγος για καταγγελία. Η προστασία από την καταγγελία της σύμβασης ή σχέσης εργασίας ισχύει τόσο έναντι του εργοδότη, στον οποίο η τεκούσα προσλαμβάνεται, χωρίς να έχει προηγουμένως απασχοληθεί αλλού, πριν συμπληρώσει δεκαοκτώ (18) μήνες από τον τοκετό ή το μεγαλύτερο χρόνο που προβλέπεται στην παρούσα, όσο και έναντι του νέου εργοδότη, στον οποίο η τεκούσα προσλαμβάνεται και μέχρι τη συμπλήρωση των ανωτέρω χρόνων.

Αντίστοιχη προστασία προβλέφθηκε και για τον πατέρα εργαζόμενο, δυνάμει του άρθρου 48 του Ν. 4808/2021, σύμφωνα με το οποίο η καταγγελία της σύμβασης ή σχέσης εργασίας εργαζόμενου πατέρα από τον εργοδότη για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών από τον τοκετό απαγορεύεται και είναι απόλυτα άκυρη, εκτός αν υπάρχει σπουδαίος λόγος για καταγγελία.

Ως σπουδαίος λόγος δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί ενδεχόμενη μείωση της απόδοσης στην εργασία της εγκύου που οφείλεται στην εγκυμοσύνη ή στις οικογενειακές υποχρεώσεις του εργαζόμενου γονέα. Αν υπάρχει σπουδαίος λόγος (π.χ. διακοπή εργασιών της επιχείρησης), ο εργοδότης υποχρεούται να αιτιολογεί την καταγγελία γραπτώς και να προβαίνει στη σχετική κοινοποίηση στην αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας (άρθρο 10, παρ. 3 Π.Δ. 176/1997).

Επιπλέον προβλέπεται ότι η προστασία έναντι της καταγγελίας της σχέσης εργασίας που παρέχεται στις φυσικές μητέρες ισχύει και για τις εργαζόμενες που υιοθετούν τέκνο ηλικίας έως 6 ετών, με χρονική αφετηρία την ένταξη του τέκνου στην οικογένεια, καθώς και για τις εργαζόμενες που εμπλέκονται στη διαδικασία της παρένθετης μητρότητας, είτε ως τεκμαιρόμενες μητέρες με χρονική αφετηρία τη γέννηση του παιδιού, είτε ως κυοφόροι γυναίκες (άρθρο 46 του Ν. 4488/2017).

Τέλος, με τη διάταξη του άρθρου 48 του Ν. 4808/2021, θεσπίστηκε ειδικός λόγος απόλυτης ακυρότητας της καταγγελίας σύμβασης εργασίας εργαζόμενος, επειδή ο τελευταίος ζήτησε ή έλαβε άδεια ή ευέλικτη ρύθμιση ή άσκησε δικαίωμα που αφορά στις ρυθμίσεις του άνω νόμου για την προστασία της οικογένειας

Άδεια πατρότητας

 Κάθε εργαζόμενος πατέρας δικαιούται άδεια πατρότητας δεκατεσσάρων (14) εργασίμων ημερών με αποδοχές, η οποία πρέπει να λαμβάνεται κατά τη γέννηση του τέκνου. Η άδεια αυτή δύναται είτε α) να χορηγείται δύο ημέρες πριν την αναμενόμενη ημερομηνία τοκετού, οπότε οι υπόλοιπες 12 ημέρες χορηγούνται, συνολικά ή τμηματικά άμεσα λόγω της γέννησης του τέκνου, εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία γέννησης, είτε β) να χορηγείται μετά την ημερομηνία γέννησης (άρθρο 27 Ν. 4808/2021).

Για την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης, ο εργαζόμενος γνωστοποιεί την πιθανολογούμενη ημερομηνία τοκετού στον εργοδότη, προκειμένου ο τελευταίος να λάβει γνώση.

Η άδεια πατρότητας χορηγείται υποχρεωτικά από τον εργοδότη και δεν εξαρτάται από προηγούμενη απασχόληση ή προϋπηρεσία ή από τη συζυγική ή οικογενειακή κατάσταση του εργαζόμενου.

Σε περίπτωση υιοθεσίας ή αναδοχής τέκνου ηλικίας έως 8 ετών, η άδεια πατρότητας χορηγείται από την ένταξη του παιδιού στην οικογένεια.

Άδεια σχολικής παρακολούθησης

 Η ΓΣΕΕ μέσω του Κέντρου Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, υπενθυμίζει ότι προβλέπεται η χορήγηση από τον εργοδότη άδειας σχολικής παρακολούθησης για τους γονείς παιδιών μέχρι 18 ετών, τα οποία παρακολουθούν μαθήματα στοιχειώδους ή μέσης εκπαίδευσης.

Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας (ν. 4808/2021, άρθρο 38):

- δικαιούχοι της άδειας σχολικής παρακολούθησης των παιδιών και εν γένει της παρουσίας τους στο σχολείο είναι όλοι οι εργαζόμενοι γονείς, πλήρους ή μερικής απασχόλησης

- η διάρκεια της άδειας είναι μέχρι τέσσερις (4) εργάσιμες ημέρες για κάθε ημερολογιακό έτος

- η άδεια σχολικής παρακολούθησης χορηγείται αυτοτελώς για κάθε παιδί που είναι μαθητής-μαθήτρια (άρθρο 4 ΕΓΣΣΕ 2008)

- η άδεια χορηγείται χωρίς περικοπή των αποδοχών και δεν συμψηφίζεται με τις άλλες άδειες που χορηγούνται στους εργαζόμενους

- οι εργαζόμενοι γονείς δικαιούνται να απουσιάζουν ορισμένες ώρες ή ολόκληρη την ημέρα

- εφόσον και οι δύο γονείς εργάζονται αποφασίζουν ποιος από τους δυο θα κάνει χρήση της άδειας αυτής ή εφόσον επιθυμούν την από κοινού της χρήση, αποφασίζουν και ενημερώνουν με υπεύθυνη δήλωσή τους για πόσο χρόνο ο καθένας θα κάνει χρήση της άδειας, που πάντως δεν μπορεί συνολικά να υπερβαίνει τις τέσσερις (4) ημέρες συνολικά και για τους δύο γονείς

- εφόσον ισχύουν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις βάσει νόμου, ΣΣΕ ή Κανονισμών Εργασίας, εφαρμόζονται αυτές

- στη στοιχειώδη εκπαίδευση ανήκει και το νηπιαγωγείο, η φοίτηση στο οποίο με βάση το νόμο είναι πλέον διετής για τα νήπια, που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής ηλικία τεσσάρων (4) ετών [1] .

Την εν λόγω άδεια δικαιούνται επίσης και οι γονείς παιδιών με αναπηρίες, ανεξαρτήτως της ηλικίας τους, που φοιτούν σε δομή ειδικής εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας ή είναι ενταγμένα και παρακολουθούν προγράμματα σε Κέντρα Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας ατόμων με αναπηρίες, Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης ατόμων με αναπηρίες και ειδικά εκπαιδευτήρια.

Τα σωματεία, τα κατά τόπους Εργατικά Κέντρα και οι Ομοσπονδίες δύναμης της ΓΣΕΕ είναι σε επαγρύπνηση για τις καταγγελίες των εργαζομένων.

Η ΓΣΕΕ θα συνεχίσει να έχει στη διάθεση των συνδικάτων και των εργαζομένων σε όλη την επικράτεια για κάθε ζήτημα πληροφόρησης, στήριξης και συλλογικής δράσης:

· το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων και Ανέργων της ΓΣΕΕ, ΚΕΠΕΑ/ΓΣΕΕ www.kepea.gr

· το Δίκτυο Υπηρεσιών Πληροφόρησης & Συμβουλευτικής Εργαζομένων και Ανέργων του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, ΙΝΕ/ΓΣΕΕ https://www.inegsee.gr/diktio-ipiresion-pliroforisis-simvouleftikis-ergazomenon-anergon/

Η ΓΣΕΕ εύχεται σε όλους τους γονείς και τα παιδιά τους καλή δύναμη και καλή αρχή!


[1] Άρθρο 33 παρ.3 ν. 4521/2018

Παρασκευή 2 Ιουλίου 2021

Ενημερωτική Ημερίδα: Νέα ρύθμιση οφειλών σε 240 δόσεις προς το δημόσιο και 420 δόσεις προς τράπεζες

Ενημερωτική Ημερίδα: Νεα ρύθμιση οφειλών 240 δόσεις προς το δημόσιο και 420 δόσεις προς τράπεζες από την ΠΟΦΕΕ


Του Γιώργου Δαλιάνη

Από την 1η Ιουνίου του 2021 ξεκίνησε η λειτουργία του νέου εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών (Ν. 4738/2020). Ο νέος αυτός εξωδικαστικός μηχανισμός υπόσχεται έως 240 δόσεις προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και έως 480 δόσεις προς τους Χρηματοδοτικούς Φορείς. Το πραγματικό ερώτημα όμως είναι εάν το συγκεκριμένο πλαίσιο είναι πραγματικά ένα νέο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών ή απλώς μία αναδιαμόρφωση του προηγούμενου εξωδικαστικού μηχανισμού (Ν. 4469/2017) και κατά πόσο ένας οφειλέτης θα μπορέσει να ρυθμίσει τις οφειλές του σε έως 240 και 480 δόσεις.

Ποιοι δεν εντάσσονται 

Αρχικά, αντίστοιχα με το προηγούμενο πλαίσιο, η υποβολή αίτησης για υπαγωγή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών δεν επιτρέπεται εφόσον το 90% των συνολικών οφειλών σε χρηματοδοτικούς φορείς, στο Δημόσιο και στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης οφείλεται σε έναν χρηματοδοτικό φορέα (π.χ. συνολική οφειλή σε Τράπεζες και Δημόσιο 100.000 € με οφειλή προς τη μία Τράπεζα 90.000 €) ή το σύνολο των οφειλών δεν υπερβαίνει το ποσό των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ.

Διεύρυνση της έννοιας της πτωχευτικής ικανότητας

Επίσης, και το συγκεκριμένο πλαίσιο, όπως και το προηγούμενο, βασίζεται στην αρχή της ικανότητας πτώχευσης του Οφειλέτη, οπότε στην συγκεκριμένη διαδικασία μπορούν να συμμετέχουν μόνο φυσικά ή νομικά πρόσωπα με ικανότητα πτώχευσης. Όμως, στα πλαίσια του νέου νόμου πτωχευτική ικανότητα διαθέτει κάθε φυσικό πρόσωπο, ενώ μέχρι πρότινος  πτωχευτική ικανότητα είχαν μόνο οι έμποροι.

Ποιοι πιστωτές συμμετέχουν

Σε αντίθεση όμως με το προηγούμενο πλαίσιο, μία βασική αλλαγή που επηρεάζει την διαδικασία από την αρχή της είναι ότι στο συγκεκριμένο πλαίσιο ως Πιστωτές νοούνται μόνο το Δημόσιο, οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και οι Χρηματοδοτικοί Φορείς, δηλαδή στην όλη διαδικασία δεν συμμετέχουν λοιποί πιστωτές, όπως για παράδειγμα οι προμηθευτές. Η συγκεκριμένη αλλαγή μάλλον απλουστεύει-επισπεύδει την διαδικασία διότι:

* Συνήθως το σύνολο των οφειλών προς τους λοιπούς πιστωτές ήταν αρκετά μικρό σε σχέση με τους "Θεσμικούς Πιστωτές” όπως ονομάζονταν στο προηγούμενο πλαίσιο το Δημόσιο, οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και οι Χρηματοδοτικοί Φορείς

* Ήταν αρκετά δύσκολο να συμφωνηθεί το ύψος και ο χρόνος γέννησης της οφειλής για ένα προμηθευτή με τρέχουσες συναλλαγές

* Ο όγκος των πιστωτών που συμμετείχαν στην διαδικασία αυξανόταν πολλαπλασιαστικά, καθώς έπρεπε να δηλωθεί το σύνολο των τρεχουσών οφειλών μίας επιχείρησης η οποία μάλιστα συνέχιζε να πραγματοποιεί συναλλαγές

* Δεν υπήρχε τρόπος άντλησης των συγκεκριμένων οφειλών αυτόματα από το σύστημα καθώς την εικόνα της κάθε οφειλής την είχε ο κάθε προμηθευτής ξεχωριστά και όχι μία βάση δεδομένων

* Από τη μεριά τους οι προμηθευτές επειδή συμμετείχαν κατ’ αποκοπή σε διαδικασίες εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών δεν μπορούσαν να αναπτύξουν την τεχνογνωσία και τις διαδικασίες εκείνες που θα τους επέτρεπαν να συμμετάσχουν ενεργά σε μία τέτοια διαδικασία.

Κατάργηση θέσης συντονιστή  

Επίσης, μία σημαντική αλλαγή στο νέο πλαίσιο είναι ότι καταργείται η θέση του συντονιστή, ο οποίος στο προηγούμενο πλαίσιο ήταν υπεύθυνος για δύο βασικά σημεία α) τον έλεγχο της πληρότητας του φακέλου και β) τον συντονισμό της διαδικασίας με βάση τα νομοθετημένα βήματα και την διαμεσολάβηση στην επικοινωνία μεταξύ του οφειλέτη και των πιστωτών. Με βάση την εμπειρία από το προηγούμενο πλαίσιο κρίθηκε προφανώς ότι αυτές οι λειτουργίες δεν είναι αναγκαίες καθώς τον έλεγχο πληρότητας του φακέλου εντέλει εκτός του συντονιστή τον έκαναν και οι "Θεσμικοί Πιστωτές”, οι οποίοι πλέον θα είναι οι μόνοι πιστωτές που θα συμμετέχουν. Πιστεύουμε ότι η απουσία του συντονιστή θα επιβραδύνει την διαδικασία, καθώς θα πρέπει να υπάρχει κάποιος υπεύθυνος για τον συντονισμό της διαδικασίας.

Πρόβλεψη για διαμεσολαβητή

Στο νέο πλαίσιο προβλέπεται η ύπαρξη διαμεσολαβητή, εφόσον ζητηθεί από τον οφειλέτη και συμφωνηθεί από τους Πιστωτές.

Πρόταση ρύθμισης 

Μία ακόμη σημαντική αλλαγή είναι ότι στην αίτηση του Οφειλέτη πλέον δεν θα συμπεριλαμβάνεται, ως προαπαιτούμενο για την υποβολή της, η πρόταση αποπληρωμής. Δηλαδή, πλέον, η αίτηση του Οφειλέτη θα είναι επί της ουσίας μία απλή γνωστοποίηση προς τους Πιστωτές ότι επιθυμεί την ρύθμιση των οφειλών του χωρίς ενεργά από τη μεριά του να ζητάει κάποια συγκεκριμένη ρύθμιση. Πιθανότατα η εμπειρία έδειξε ότι από τη μεριά τους οι οφειλέτες δεν μπορούσαν αν καταρτίσουν προτάσεις που να πληρούν τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας, με αποτέλεσμα το μόνο που δημιουργούσαν ήταν ένα διαχειριστικό βάρος, αρχικά κατά την σύνταξή της πρότασης από τους Οφειλέτες και στην συνέχεια στην αξιολόγησή της από τους Πιστωτές. Η γνώμη μας είναι ότι εάν δεν υπάρξει πρόταση από τους ίδιους τους οφειλέτες, δεν μπορεί να υπάρξει ρύθμιση, διότι οι Τράπεζες και το Δημόσιο, δεν μπορούν να γνωρίζουν εξατομικευμένα σε κάθε περίπτωση οφειλέτη ποια ρύθμιση μπορεί να υποστηριχθεί.

Σημαντική είναι ακόμη η επισημοποίηση της χρήσης υπολογιστικού εργαλείου από τη μεριά του Δημοσίου και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης για την διαμόρφωση της πρότασής τους για ρύθμιση των οφειλών. Αυτό το εργαλείο ήδη είχε υλοποιηθεί και χρησιμοποιηθεί από τον προηγούμενο κιόλας εξωδικαστικό μηχανισμό, απλώς πλέον η χρήση του γίνεται επίσημη. Ήδη, δηλαδή, από τη μεριά τους το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης χρησιμοποιούσαν αυτό το εργαλείο και στην πράξη περιορίζονταν από το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου εργαλείου για το τι θα μπορούσαν να δεχτούν σαν ρύθμιση. Επιπρόσθετα, πλέον το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης θα αποδέχονται αυτόματα κάθε πρόταση ρύθμισης από την μεριά των Χρηματοδοτικών Φορέων η οποία θα έχει προταθεί από τους Χρηματοδοτικούς Φορείς αλλά θα έχει προκύψει από την χρήση του συγκεκριμένου υπολογιστικού εργαλείου.

Οι δύο βασικότερες όμως αλλαγές που έχουν επέλθει στην διαδικασία διαπραγμάτευσης και αναδιάρθρωσης των οφειλών είναι ότι:

1.    Τον πρώτο λόγο πλέον έχουν οι Χρηματοδοτικοί Φορείς στη όλη διαδικασία καθώς εναπόκειται σε αυτούς τόσο η κατάθεση πρόταση ρύθμισης των οφειλών όσο και η ψηφοφορία επί αυτής. Το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης έχουν παθητικό ρόλο στην όλη διαδικασία αποδεχόμενοι την όποια πρόταση ρύθμισης έχει ήδη πάρει την θετική ψήφο από τους Χρηματοδοτικούς Φορείς και εφόσον πληροί συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως αναφέρθηκε παραπάνω. Επίσης, λοιποί πιστωτές, όπως έχει ήδη αναφερθεί, δεν συμμετέχουν στην όλη διαδικασία.

2.    Το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης δύνανται να καταρτίζουν διμερείς ρυθμίσεις με τον Οφειλέτη, εφόσον η ρύθμιση αυτή πληροί τους κανόνες και τους περιορισμούς που υπάρχουν για την συμμετοχή του Δημοσίου και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης στο πλαίσιο. Επειδή αυτό το θέμα χρήζει διευκρινίσεων αναμένουμε τις σχετικές εγκυκλίους για να δούμε τον τρόπο εφαρμογής του.

Κάποιες γενικότερες παρατηρήσεις για το νέο πλαίσιο είναι ότι συνεχίζει να δίνει προστασία στον Οφειλέτη κατά την διάρκεια της διαπραγμάτευσης. Μία διάρκεια η οποία έχει τεθεί σε ένα αρκετά φιλόδοξο χρονικό πλαίσιο 2 μηνών για την ολοκλήρωση της όλης διαδικασίας, με δυνατότητα επέκτασης για 15 ημέρες. Να θυμίσουμε ότι και το προηγούμενο πλαίσιο είχε ξεκινήσει την πορεία του με ένα αντίστοιχα φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα, το οποίο στην συνέχεια είχε χαλαρώσει νομοθετικά και είχε επί της ουσίας "ξεχειλώσει" στην πράξη με υποθέσεις να διαρκούν έως και 2 χρόνια μέχρι την αξιολόγησή τους. Επίσης, ρυθμισμένες οφειλές οι οποίες εντάσσονται στο πλαίσιο διαπραγμάτευσης χάνουν την υφιστάμενη ρύθμισή τους, ενώ οφειλές που είχαν ρυθμιστεί με τον προηγούμενο εξωδικαστικό μηχανισμό (Ν. 4469/2017) ή με τον παρόντα εξωδικαστικό μηχανισμό (Ν. 4738/2020) σε προηγούμενη αίτηση, δεν μπορούν να επαναρυθμιστούν, ασχέτως εάν η προηγούμενη ρύθμιση είναι ενεργή ή όχι.

Κλείνοντας, όπως και με τον προηγούμενο εξωδικαστικό μηχανισμό, είναι πολύ νωρίς για να βγουν συμπεράσματα. Φαίνεται ότι οι άνθρωποι που δημιούργησαν τον νέο εξωδικαστικό μηχανισμό έχουν βασιστεί στην εμπειρία από το προηγούμενο πλαίσιο, και έχουν προσπαθήσει να κάνουν ουσιαστικές παρεμβάσεις για να αντιμετωπίσουν τις αδυναμίες και τις δυσκολίες του προηγούμενου πλαισίου. Όμως, τα ζητήματα που είναι ακόμη ανοιχτά είναι πολλά και ειδικά στο κομμάτι της αξιολόγησης των υποθέσεων αναμένουμε πλειάδα διευκρινιστικών εγκυκλίων, όπως είχαν βγει και για το προηγούμενο πλαίσιο. Η βάση όμως και το πνεύμα του νομοθετήματος φαίνεται να έχει παραμείνει η ίδια, και κρίνοντας από το προηγούμενο πλαίσιο, η λέξη κλειδί στις εξαγγελίες είναι η ρύθμιση σε έως 240 δόσεις για Δημόσιο και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, ενώ το κούρεμα οφειλών θα συναντάται σε ακόμη πιο σπάνιες περιπτώσεις. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι Τράπεζες θα συμμετάσχουν ενεργά στη διαδικασία αυτή, διότι αν δεν συμμετάσχουν, όπως και έγινε στον προηγούμενο εξωδικαστικό, τότε και η νέα διαδικασία είναι καταδικασμένη να αποτύχει οικτρά. Ακόμη, είναι πολλοί που θα σπεύσουν να υποβάλουν αιτήσεις για να υπαχθούν στις 240 δόσεις. Απλώς να υπενθυμίσουμε ότι η διαδικασία αυτή είναι αίτημα ένταξης σε προπτωχευτικό στάδιο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την λειτουργία και τη φερεγγυότητα των προσώπων που υπάγονται.

* O κ. Γιώργος Δαλιάνης είναι Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Artion Α.Ε. & ιδρυτής του Ομίλου Artion, Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός.

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 |  www.artion.gr)

Δευτέρα 21 Ιουνίου 2021

ΚΕ.Π.Ε.Α./ΓΣΕΕ: Πώς αμείβεται η ημέρα του Αγίου Πνεύματος

 H ΓΣΕΕ, μέσω του Κέντρου Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων της Συνομοσπονδίας (ΚΕ.Π.Ε.Α./ΓΣΕΕ), www.kepea.gr ενημερώνει τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα για τη Δευτέρα 21 Ιουνίου 2021 (Αγίου Πνεύματος).

1. Η Δευτέρα 21 Ιουνίου 2021 (Αγίου Πνεύματος) δεν περιλαμβάνεται στις επίσημες αργίες που ορίζει ο νόμος για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα.

Ωστόσο οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στη χώρα μας αργούν στην περίπτωση που η ημέρα αυτή (Αγίου Πνεύματος) έχει χαρακτηρισθεί αργία από διάταξη ΣΣΕ, Κανονισμού Εργασίας της επιχείρησης, από επιχειρησιακή συνήθεια και έθιμο, κατά το οποίο η επιχείρηση παραμένει κλειστή την ημέρα αυτή. Εξίσου, κατά τον ίδιο τρόπο, μπορεί να ισχύουν ευνοϊκότεροι όροι ως προς την προσαύξηση της αμοιβής για την εργασία που παρέχεται νόμιμα κατά την ημέρα του Αγίου Πνεύματος.

Στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι μισθωτοί δεν εργασθούν σύμφωνα με τα παραπάνω δεν θα έχουν καμία μείωση του μισθού τους, ενώ όσοι αμείβονται με ημερομίσθιο, δικαιούνται να λάβουν το ημερομίσθιό τους.

Αν παρότι έχει χαρακτηρισθεί η ημέρα του Αγίου Πνεύματος πρόσθετη εορτή αργία για μία επιχείρηση, αυτή λειτουργήσει φέτος κατ’εξαίρεση, τότε για πλήρη απασχόλησή τους οι υπάλληλοι δικαιούνται προσαύξηση μισθού κατά 1/25 και οι αμειβόμενοι με ημερομίσθιο ένα ακόμα ημερομίσθιό τους, επί του ωρομισθίου των οποίων θα υπολογισθεί και η προσαύξηση κατά 75% για την εργασία σε ημέρες αργίας.

2. Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, καθώς και κωδικοποιήσεις συλλογικών ρυθμίσεων μπορούν να αναζητηθούν στη σελίδα του Ο.ΜΕ.Δ. στην ακόλουθη διεύθυνση: http://www.omed.gr/el/syllogikes-rythmiseis

Δευτέρα 5 Απριλίου 2021

Υποχρεωτικά τεστ Covid 19: Ο δεκάλογος για εργοδότες και εργαζόμενους

 Το υποχρεωτικό αρνητικό αποτέλεσμα στο τεστ για τον κορονοϊό μπαίνει σταδιακά εντός Απριλίου στη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων εργαζομένων, καθώς κλάδοι της οικονομίας προετοιμάζονται να ανοίξουν μετά από πολύμηνο lockdown. Πριν λίγα 24ωρα ψηφίστηκε η σχετική ρύθμιση με την οποία η κυβέρνηση νομοθέτησε τη δυνατότητα να καθίσταται υποχρεωτικός ο διαγνωστικός έλεγχος για την COVID-19, ως προϋπόθεση για την προσέλευση στον εργασιακό χώρο όσων απασχολούνται σε συγκεκριμένους κλάδους:

  • λιανεμπόριο
  • επισιτισμός
  • τουρισμός
  • μεταποίηση
  • μεταφορές (χερσαίες, ακτοπλοϊκές και αερομεταφορές)
  • εκπαιδευτικές μονάδες (εκπαιδευτικό, διοικητικό και λοιπό προσωπικό),
  • δικαστικοί λειτουργοί και δικαστικοί υπάλληλοι

Αναμένεται η σχετική ΚΥΑ που θα ανάψει το πράσινο φως και θα δώσει την ημερομηνία από την οποία τα τεστ θα είναι υποχρεωτικά με όλες τις λεπτομέρειες.

Αναλυτικά τις νομικές υποχρεώσεις και τα δικαιώματα εργαζομένων και εργοδοτών με 10 ερωτήσεις - απαντήσεις:

Δικαιούμαι άδεια για τη διενέργεια rapid test;

Οι εργαζόμενοι, συμπληρώνοντας τη σχετική πλατφόρμα του Υπουργείου Υγείας, μπορεί να επιλεγούν για τη διενέργεια δωρεάν rapid tests. Τέτοια δυνατότητα θα έχουν και από την ειδική πλατφόρμα του Υπουργείου Εργασίας, οι εργαζόμενοι επιχειρήσεων, που απασχολούν άνω των 20 εργαζομένων, και μάλιστα δύο φορές το μήνα. Ωστόσο, η δυνατότητα αυτή έχει προς το παρόν εξαγγελθεί και αναμένεται να νομοθετηθεί. Κατόπιν, οι εργαζόμενοι θα ενημερώνονται με σχετικό μήνυμα (SMS) για τον τόπο και χρόνο διεξαγωγής του test. Εφόσον, η ώρα διεξαγωγής εμπίπτει στο νόμιμο ωράριο του εργαζομένου, ο τελευταίος δικαιούται τρίωρη άδεια, προκειμένου να υποβληθεί στο test ανίχνευσης κορονοϊού.

Πώς ενημερώνω τον εργοδότη μου;

Ο εργαζόμενος ενημερώνει άμεσα τον εργοδότη του. Με μόνη την επίδειξη του μηνύματος ενημέρωσης και επιβεβαίωσης του ραντεβού για τη διενέργεια του test ανίχνευσης κορωνοϊού, δικαιούται να κάνει χρήση της τρίωρης άδειάς του.

Mπορεί να μου το απαγορεύσει ο εργοδότης μου;

Ο εργοδότης δεσμεύεται και δεν μπορεί να αρνηθεί στον εργαζόμενο τη δικαιολογημένη απουσία του, για τη διενέργεια του test. Με άλλα λόγια, ο εργοδότης δεν έχει τη διακριτική ευχέρεια να αρνηθεί, προφασιζόμενος ανάγκες της επιχείρησης κλ.π.

Μπορεί ο εργοδότης να απαιτήσει το αρνητικό αποτέλεσμα του self test ως προϋπόθεση προσέλευσης στην εργασία μου;

Αρχικά, ο εργοδότης επιβαρύνεται με την υποχρέωση πρόνοιας έναντι των εργαζομένων του, για την εκπλήρωση της οποίας οφείλει να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας της υγείας και προάσπισης της ασφάλειας των εργαζομένων του. Υπό αυτή την έννοια η υποβολή σε test ανίχνευσης κορονοϊού, μπορεί να χαρακτηριστεί ως μέτρο ασφάλειας και πρόνοιας, το οποίο ο εργοδότης μπορεί να το απαιτήσει από τους εργαζομένους του.

Ακόμα όμως, σύμφωνα με το άρθρο 5 του πρόσφατου σχεδίου νόμου, με κοινή υπουργική απόφαση, ο εργοδότης πρέπει να απαιτήσει την προσκόμιση αρνητικού αποτελέσματος test Covid, προκειμένου να επιτρέψει την προσέλευση του εργαζόμενου στον χώρο εργασίας και να δεχθεί τις υπηρεσίες του.
Με τη ψήφιση του ως άνω νομοσχεδίου και την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης, η υποβολή των εργαζόμενων σε test Covid θα είναι υποχρεωτική.

Ανήκω σε ευπαθή ομάδα. Μπορώ να επικαλεστώ το πρόβλημα της υγείας μου προκειμένου να μην υποβληθώ σε self test;

Ο εργαζόμενος δεν μπορεί να αρνηθεί την υποβολή του σε τεστ COVID για λόγους που άπτονται της υγεία του. Και τούτο διότι, η διενέργεια του test δεν υποκρύπτει, σύμφωνα με τα διδάγματα και το δόγμα της ιατρικής επιστήμης, κίνδυνο για τη ζωή και την υγεία των πολιτών. Ως εκ τούτου, μία τέτοια άρνηση του εργαζόμενου θα ήταν αδικαιολόγητη και παράνομη.

Μπορώ να αρνηθώ;

Ο εργαζόμενος σε αυτή την περίπτωση δεν μπορεί να αρνηθεί την υποβολή του σε test covid, πολλώ δε μάλλον από τη στιγμή που εκείνη συμπεριληφθεί και μνημονευτεί σε κοινή υπουργική απόφαση. Μία τέτοια άρνηση θα αποτελούσε μη συμμόρφωση και τήρησης μέτρων υγιεινής και ασφάλειας, υποχρέωση που βαρύνει και τους εργαζόμενους και είναι παρεπόμενη των συμβάσεων εργασίας τους.
Σε μία τέτοια περίπτωση, ο εργοδότης δικαιούται να απομακρύνει τον εργαζόμενο από τον χώρο εργασίας του και να μην του καταβάλλει τις αναλογούντες αποδοχές.

Μόνο στην περίπτωση που η υποχρεωτικότητα του τεστ ανίχνευσης COVID δεν συμπεριληφθεί σε διάταξη νόμου, και μόνο εφόσον ο εργοδότης δεν τηρεί την αρχή της αναλογικότητας, ο εργαζόμενος υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να εναντιωθεί στη διενέργεια του. Για παράδειγμα, και μόνο στην περίπτωση που κατηγορίες εργαζομένων δεν συμπεριληφθούν στην υπουργική απόφαση, θα μου ήταν αδιανόητο, ένας εργοδότης που δεν τηρεί κανένα μέτρο ασφάλειας της υγείας των εργαζομένων, όπως απολύμανση χώρου, διαχωριστικά, μάσκες, εκ περιτροπής εργασίας, τηλεργασία, προσέλευση και αποχώρηση σε κύματα, μολαταύτα να απαιτεί το πλέον δυσανάλογο μέτρο, εκείνο της υποβολής σε test.

Αν είμαι θετικός στον Sars-cov-2 είμαι υποχρεωμένος να το ανακοινώσω στον εργοδότη μου;

Ο εργαζόμενος, πέρα από τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνει από τη σύμβαση εργασίας του, περί εκτέλεσης συγκεκριμένων καθηκόντων, σε ορισμένο ωράριο κ.τ.λ., αναλαμβάνει, με την κατάρτιση της σύμβασης, παράλληλα και επιπλέον υποχρεώσεις που απορρέουν από εκείνη. Μεταξύ αυτών των παρεπόμενων υποχρεώσεων, είναι η υποχρέωση ενημέρωσης του εργοδότη για το αν ο εργαζόμενος πάσχει από μεταδοτική ασθένεια. Η ανωτέρω υποχρέωση χαρακτηρίζεται ως υποχρέωση προστασίας των συμφερόντων του εργοδότη και της επιχείρησης.

Επομένως, ο εργαζόμενος έχει υποχρέωση να κοινοποιήσει και να ανακοινώσει άμεσα το θετικό αποτέλεσμα του τεστ στον εργοδότη του.

Ποιες οι συνέπειες στην εργασιακή μου σύμβαση αν αποκρύψω ότι είμαι κρούσμα κορoνοϊού;

Αν ο εργαζόμενος παραβιάσει την παραπάνω παρεπόμενη εργασιακή του υποχρέωση τότε, αφενός ευθύνεται για κάθε ζημία που θα προκληθεί στον εργοδότη του, και υπέχει ευθύνη αποζημίωσής του, αφετέρου ο τελευταίος μπορεί να προβεί στην καταγγελία της σύμβασης εργασίας του εργαζομένου.

Δικαιούται ο εργοδότης να ανακοινώσει στους υπόλοιπους εργαζομένους ότι είμαι θετικό κρούσμα, προκειμένου να επανεξεταστούν αυτοί και οι οικογένειες τους;

Τα αποτελέσματα του τεστ ανίχνευσης κορονοϊού, συνιστούν δεδομένα υγείας, τα οποία συγκαταλέγονται στα “ευαίσθητα” δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα. Επομένως, σε καμία περίπτωση ο εργοδότης δεν μπορεί να κοινοποιήσει στους λοιπούς εργαζομένους το όνομα και τα στοιχεία του εργαζόμενου που διαγνώστηκε με κορονοϊό. Μια τέτοια ενέργεια, θα συνιστούσε, υπό προϋποθέσεις, παράνομη επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η οποία ενεργοποιεί, πέρα από υψηλά διοικητικά πρόστιμα, και ευθύνη αποζημίωσης του εργοδότη έναντι του εργαζόμενου.

Ανακοίνωσα στον εργοδότη μου ότι είμαι θετικό κρούσμα. Μπορεί να με απολύσει;

Στην περίπτωση εμφάνιση κρούσματος, ο εργοδότης δικαιούται να σας θέσει σε άδεια καραντίνας 7 ή 14 ημέρες με την παροχή της τηλεργασίας. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, κατά την επιστροφή σας θα εργάζεστε μία ώρα επιπλέον για το μισό χρόνο που λείψατε. Η απόλυση με την επίκληση ασθένειας Covid είναι παράνομη και άκυρη.

Ο Γιάννης Καρούζος είναι δικηγόρος – εργατολόγος

Η Μαριάννα Κατσιάδα είναι δικηγόρος – δημοσιολόγος

Χ.Σταϊκούρας: Αυξημένη αποζημίωση ειδικού σκοπού για τις επιχειρήσεις που θα μείνουν κλειστές τον Απρίλιο

 Τοποθέτηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα για το πρόσθετο μέτρο στήριξης επιχειρήσεων που παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή τον Απρίλιο

Το Οικονομικό Επιτελείο της Κυβέρνησης, όπως έχει αποδείξει μέχρι σήμερα, δρα έγκαιρα, μεθοδικά και στοχευμένα.

Διαθέτει γρήγορα αντανακλαστικά, παρακολουθώντας τη δυναμική της υγειονομικής κρίσης.

Περιορίζει, μέσα από την υλοποίηση ενός ευρέος πλέγματος μέτρων, τις δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας.

Αξιοποιεί τους πόρους που έχει αντλήσει – τους τελευταίους μήνες – από τις αγορές, για να ενισχύσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, λαμβάνοντας υπόψη και τις πρόσφατες αποφάσεις στο υγειονομικό πεδίο, ανακοινώνουμε ένα πρόσθετο μέτρο.

Την αυξημένη αποζημίωση ειδικού σκοπού για τις επιχειρήσεις των κλάδων στους οποίους εφαρμόζονται περιοριστικά μέτρα κατά τον μήνα Απρίλιο.

Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις που απασχολούν έως 50 εργαζόμενους και έχουν κύριο ΚΑΔ ή ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα στους κλάδους και στις περιοχές όπου εφαρμόζονται περιοριστικά μέτρα κατά τη διάρκεια του Απριλίου, είναι δικαιούχοι αυξημένης αποζημίωσης ειδικού σκοπού, χωρίς να ληφθεί υπόψη το κριτήριο μείωσης τζίρου.

Η αποζημίωση διαμορφώνεται ως εξής:

  • 1.000 ευρώ για επιχειρήσεις που απασχολούν 0 έως 5 εργαζόμενους.
  • 2.000 ευρώ για επιχειρήσεις που απασχολούν 6 έως 20 εργαζόμενους.
  • 4.000 ευρώ για επιχειρήσεις που απασχολούν 21 έως 50 εργαζόμενους.

Για τις επιχειρήσεις στις οποίες εφαρμόζονται περιοριστικά μέτρα για λιγότερες από 15 ημέρες, η αποζημίωση θα αναλογεί στο ήμισυ των προαναφερόμενων ποσών.

Αυτή η αποζημίωση:

  • είναι μη επιστρεπτέα,
  • είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων,
  • δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά,
  • δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.

Το συγκεκριμένο μέτρο διαφοροποιείται σε σχέση με την αρχική αποζημίωση ειδικού σκοπού για τις επιχειρήσεις, είναι αυξημένο και καλύπτει περισσότερες επιχειρήσεις, καθώς λαμβάνει υπόψη τη συσσωρευμένη και κλιμακούμενη πίεση – λόγω των υγειονομικών περιορισμών – στο εισόδημα των επιχειρηματιών.

Ενώ ταυτόχρονα επιδιώκεται η μη δημιουργία «ηθικού κινδύνου», απέναντι στις επιχειρήσεις που επανεκκινούν τη λειτουργία τους μέσα στον μήνα.

Οι ωφελούμενοι, επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες, υπολογίζονται σε περίπου 100.000.

Από αυτούς, περίπου 10.800 δραστηριοποιούνται στους κλάδους του λιανεμπορίου στους οποίους έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα στις Περιφερειακές Ενότητες Θεσσαλονίκης, Αχαΐας και Κοζάνης.

Οι υπόλοιποι δραστηριοποιούνται στο σύνολο της επικράτειας και αφορούν στους κλάδους του τουρισμού, του πολιτισμού, του αθλητισμού, τις μεταφορές, τα καταστήματα ΟΠΑΠ, τα γυμναστήρια, τους παιδότοπους, και τους υπόλοιπους κλάδους για τους οποίους αναστέλλεται η δραστηριότητά τους με κρατική εντολή κατά τη διάρκεια του τρέχοντος μήνα.

Σημειώνεται ότι έχει ήδη προβλεφθεί η αυξημένη ενίσχυση του κλάδου της εστίασης, και συνεπώς αυτή δεν συγκαταλέγεται στους ανωτέρω κλάδους.

Το κόστος της αποζημίωσης ειδικού σκοπού αναμένεται να ανέλθει στα 130 εκατ. ευρώ.

Η καταβολή αναμένεται να γίνει εντός Μαΐου, αφού ολοκληρωθούν οι καταβολές του μέτρου της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 7.

Υπενθυμίζεται ότι για το σύνολο των επιχειρήσεων στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένου του λιανεμπορίου και της εστίασης, προβλέπεται για τον Απρίλιο:

  • Συμμετοχή στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή, με τις αιτήσεις για τον 7ο κύκλο της να έχουν ξεκινήσει από την προηγούμενη Παρασκευή, και η καταβολή της, με αυξημένα κατώτατα ποσά, να αναμένεται προς το τέλος του μήνα.
  • Απαλλαγή από την καταβολή ενοικίου.
  • Αναστολή καταβολής ρυθμισμένων φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών.
  • Καταβολή αποζημίωσης ειδικού σκοπού και πλήρης κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών σε εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις τίθενται σε προσωρινή αναστολή.
  • Αναστολή προθεσμιών λήξης, εμφάνισης και πληρωμής οφειλόμενων από αυτές αξιογράφων.
  • Δυνατότητα συμμετοχής στο Πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ 2» για την επιδότηση επιχειρηματικών δανείων, για τα οποία η σχετική πλατφόρμα ανοίγει τις επόμενες ώρες.
  • Δυνατότητα συμμετοχής στο χρηματοδοτικό εργαλείο κάλυψης παγίων δαπανών.

Συμπερασματικά, με τις ανωτέρω παρεμβάσεις, αποδεικνύουμε, για άλλη μια φορά, ότι αφουγκραζόμαστε την κοινωνία και τις ανάγκες της, παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στο υγειονομικό πεδίο, και παρεμβαίνουμε άμεσα, με αποτελεσματικά και κοινωνικά δίκαια μέτρα.