Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2016

Ποιοι εξαιρούνται από την επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης



Εξαιρούνται τα παρακάτω εισοδήματα:

  • Το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων και το ειδικό επίδομα τριτέκνων και πολυτέκνων που καταβάλλονται από τον ΟΓΑ.
  • Η αποζημίωση λόγω λύσης εργασιακής σχέσης.
  • Τα εφάπαξ των ταμείων πρόνοιας και των ασφαλιστικών οργανισμών.
  • Οι αμοιβές υπαλλήλων της Ε.Ε. για τις οποίες έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του Πρωτοκόλλου περί Προνομίων και Ασυλιών της Ε.Ε.
  • Oσα επιδόματα και βοηθήματα δεν φέρουν τα απαραίτητα γενικά εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος, αλλά δίδονται ως κοινωνική παροχή για την αντιμετώπιση και κάλυψη συγκεκριμένων ειδικών δαπανών στις οποίες υποβάλλονται ευπαθείς ομάδες φορολογούμενων, δίδονται δηλαδή χωρίς αντάλλαγμα παροχής εργασίας και δεν αποτελούν καρπό περιουσιακών στοιχείων.
  • Παραδείγματα επιδομάτων που σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών δεν αποτελούν εισόδημα, είναι το διατροφικό επίδομα, το επίδομα τυφλότητας, το επίδομα τοκετού, τα επιδόματα λουτροθεραπείας, εισπνευσοθεραπείας, αεροθεραπείας, ενεσοθεραπείας κ.λπ.
  • Οι κινητικά ανάπηροι με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω.
  • Οι άνεργοι που θα δηλώσουν για το 2015 ετήσια εισοδήματα μεγαλύτερα των 12.000 ευρώ θα έχουν τη δυνατότητα να εξαιρεθούν από την επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης εφόσον πληρούν αθροιστικά τις ακόλουθες προϋποθέσεις:α) Λαμβάνουν επίδομα ανεργίας από τον ΟΑΕΔ, το ΓΕΝΕ ή το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ ή είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο ανέργων των οργανισμών αυτών για τουλάχιστον 12 συνεχόμενους μήνες, ούτως ώστε να χαρακτηρίζονται μακροχρόνια άνεργοι.β) Δεν έχουν, κατά το χρόνο υπολογισμού και επιβολής της εισφοράς, «πραγματικά εισοδήματα». ​

Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2016

Ποιοι εργαζόμενοι δικαιούνται επίδομα γάμου

Τι ίσχυε
Το επίδομα γάμου θεσπίσθηκε για το σύνολο των μισθωτών με την απόφαση 10/1976 του Δευτεροβαθμίου Διοικητικού Διαιτητικού Δικαστηρίου Αθηνών και κυρώθηκε με το άρθρο 16 του Ν.435/1976, έχει θεσμικό και καθολικό χαρακτήρα και καταβάλλεται από τους εργοδότες που ανήκουν στις εργοδοτικές Οργανώσεις που συμβάλλονται στην σύναψη της Ε.Γ.Σ.Σ.Ε.
Όλοι οι έγγαμοι μισθωτοί ανεξαρτήτως φύλου είχαν δικαίωμα λήψης επιδόματος γάμου σε ποσοστό 10% επί του βασικού μισθού όπως αυτός διαμορφώνεται με τα χρόνια προϋπηρεσίας, και χωρίς την ύπαρξη επιπλέον προϋποθέσεων όπως η απόκτηση τέκνων, συνυπολογίζοντας πάντα την ύπαρξη σχετικού όρου λήψης από τις αντίστοιχες συλλογικές συμβάσεις εργασίας (κλαδικές, ομοιοεπαγγελματικές, επιχειρησιακές, ατομικές κ.λπ.) ή την ΕΓΣΣΕ.
Τι ισχύει
Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4093/2012,  αναφέρεται με ισχύ για όλους τους εργαζόμενους όλης της χώρας κατώτατο όριο μισθού/ημερομισθίου το νομοθετημένο κατώτατο όριο, στο οποίο δεν προβλέπεται επίδομα γάμου.
Συγκεκριμένα στο Άρθρο 1 Υποπαράγραφος ΙΑ .11 παρ. 2. α. αναφέρει ότι:
Το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 8 του Ν. 1876/1990 αντικαθίσταται ως εξής: «Οι εθνικές γενικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας καθορίζουν τους ελάχιστους μη μισθολογικούς όρους εργασίας, που ισχύουν για τους εργαζόμενους όλης της χώρας. Βασικοί μισθοί, βασικά ημερομίσθια, κάθε είδους προσαυξήσεις αυτών και γενικά κάθε άλλος μισθολογικός όρος, ισχύουν μόνο για τους εργαζόμενους που απασχολούνται από εργοδότες των συμβαλλομένων εργοδοτικών οργανώσεων και δεν επιτρέπεται να υπολείπονται του νόμιμου νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.»
Διευκρινίζεται ότι με την εκάστοτε Ε.Γ.Σ.Σ.Ε καθορίζονται οι ελάχιστοι μη μισθολογικοί όροι εργασίας που ισχύουν για τους εργαζόμενους, ενώ σε ότι αφορά το βασικό μισθό/ημερομίσθιο, τις προσαυξήσεις τους και γενικότερα κάθε άλλο μισθολογικό όρο, έχουν ισχύ μόνο για τους εργαζόμενους που απασχολούνται από εργοδότες των συμβαλλομένων εργοδοτικών Οργανώσεων ΣΕΒ-ΓΣΕΒΕΕ-ΕΣΕΕ-ΣΕΤΕ-ΓΣΕΕ (στην Ε.Γ.Σ.Σ.Ε) και δεν επιτρέπεται να υπολείπονται του νομίμου νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή ημερομισθίου.
Συνεπώς από τα παραπάνω προκύπτει, ότι για τους εργοδότες που δεν ανήκουν στις αναφερόμενες εργοδοτικές Οργανώσεις που υπογράφουν την τελευταία Συλλογική Σύμβαση Εργασίας 2014 (με παράταση ισχύος έως 31 Δεκεμβρίου 2015),δεν υπάρχει υποχρέωση καταβολής του επιδόματος γάμου.
Αντίθετα οι  εργοδότες που δεσμεύονται από επιχειρησιακή, κλαδική, ομοιοεπαγγελματική Σ.Σ.Ε  ή ατομική σύμβαση (ως όρος) η οποία προβλέπει επίδομα γάμου οφείλουν στην αναγνώριση και καταβολή του επιδόματος γάμου στο σύνολο του προσωπικού τους χωρίς καμία διάκριση. Για να υπάρχει δέσμευση, πρέπει και ο εργοδότης και ο μισθωτός όπως αναφέρθηκε να είναι μέλη των Οργανώσεων που έχουν συνάψει τις συγκεκριμένες Σ.Σ.Ε.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να επισημανθεί και η περίπτωση που το επίδομα καταβάλλεται σταθερά κάθε έτος ακόμα και αν δεν προβλέπεται η υποχρέωση από κανονιστική διάταξη, αποτελεί σιωπηρό όρο της ατομικής σύμβασης εργασίας και καθίσταται υποχρεωτική η συνέχιση καταβολής του επιδόματος. Ακόμα και στην περίπτωση που έληξε ή καταγγέλθηκε Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, και το τρίμηνο της μετενέργειας έχει παρέλθει,  εφόσον συνεχιζόταν η καταβολή του επιδόματος τότε αυτή είναι υποχρεωτική μέχρι να τροποποιηθούν οι όροι της ατομικής σύμβασης εργασίας (με την συναίνεση του εργαζόμενου).
Τέλος, σε κάθε νέα ΣΣΕ που συνάπτεται είναι δυνατό να προβλεφθεί το επίδομα γάμου, καθώς τα μέρη είναι ελεύθερα να συμφωνούν μεταξύ τους οποιουσδήποτε όρους.

e-forologia

Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2016

Διευκρινίσεις περί της δημιουργίας νέων οφειλών ως λόγου απώλειας ρύθμισης των «100 δόσεων»

Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1273/30.12.2015, νέες οφειλές βεβαιωμένες μετά την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση των άρθρων 1−17 του Ν.4321/2015 με νόμιμη προθεσμία καταβολής τους μετά τις 15.12.2015, προκειμένου να μην απολεσθεί η ρύθμιση του Ν. 4321/2015, εξοφλούνται ως ακολούθως:

ι) από 16.12.2015 μέχρι 30.06.2016 εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία που καθίστανται ληξιπρόθεσμες.

ιι) από 1.07.2016 μέχρι 31.12.2017 εντός δεκαπέντε ημερών από την ημερομηνία που καθίστανται ληξιπρόθεσμες.

ιιι) από 01.01.2018 εντός της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους.

Από 01.01.2017 μέχρι τις 31.12.2017 η ρύθμιση απόλλυται και σε περίπτωση καθυστέρησης εξόφλησης νέων οφειλών, εάν δεν έχει παρέλθει εξάμηνο από την προηγούμενη καθυστέρηση εξόφλησης.

Σε κάθε περίπτωση, η ρύθμιση του Ν. 4321/2015 δεν απόλλυται, εάν:

α) οι ληξιπρόθεσμες, εκτός ρύθμισης, οφειλές τελούν σε καθεστώς αναστολής είσπραξης,

β) ο οφειλέτης υπαγάγει τις νέες οφειλές του, με αίτησή του εντός της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους, στη ρύθμιση του άρθρου 43 του Ν.4174/2013 (Κ.Φ.Δ.) και σύμφωνα με τα οριζόμενα σ’ αυτή.

Οφειλέτης με συνολικό ύψος βασικών οφειλών (νέων και εντός ρύθμισης άρθρου 1−17 Ν.4321/2015) άνω των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ, δύναται να υπαγάγει σε ρύθμιση τις νέες οφειλές του, υφιστάμενης της ρύθμισης του Ν.4321/2015, μόνον εφόσον αποδείξει την οικονομική του αδυναμία για την καταβολή αυτών, σύμφωνα με τα στοιχεία της βεβαίωσης. Η σχετική αίτηση υπαγωγής σε ρύθμιση υποβάλλεται με τα στοιχεία που αποδεικνύουν την αδυναμία εξόφλησης των νέων οφειλών πριν την παρέλευση της νόμιμης προθεσμίας καταβολής των οφειλών στην αρμόδια για την επιδίωξη της είσπραξής τους υπηρεσία.

Η ρύθμιση δεν χορηγείται εάν οι συνολικές ετήσιες υποχρεώσεις του οφειλέτη είναι μικρότερες του 30% του συνολικού δηλούμενου εισοδήματός του, όπως αυτό προκύπτει από την ετήσια δήλωση φορολογίας εισοδήματος του τελευταίου εκκαθαρισμένου φορολογικού έτους.

Τα ανωτέρω οριζόμενα ισχύουν αναλογικά και για τη ρύθμιση του άρθρου 51 του Ν. 4305/2014.

Κατά τα λοιπά ισχύουν τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 1−17 Ν. 4321/2015 και στις διατάξεις του άρθρου 51 του Ν. 4305/2014, όπως ισχύουν, και στις κατ’ εξουσιοδότηση εκδοθείσες κανονιστικές αποφάσεις ΠΟΛ.1080/7.4.2015 και ΠΟΛ.1236/7.11.2014, όπως ισχύουν, αντίστοιχα.

Πηγή: http://www.taxheaven.gr © Taxheaven 

Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2015

ΟΓΑ: Αύριο καταβάλλεται το οικογενειακό επίδομα

Την Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2015 θα καταβληθούν τα Οικογενειακά Επιδόματα Δ’ τριμήνου 2015 (Ενιαίο Επίδομα Στήριξης Τέκνων και Ειδικό Επίδομα Τρίτεκνων και Πολύτεκνων Οικογενειών) στους δικαιούχους που υπέβαλλαν αίτηση Α21 μέχρι 25-11-2015 και πληρούν τις προϋποθέσεις .
Η πληρωμή αυτή αφορά 715.703 δικαιούχους και η συνολική δαπάνη ανέρχεται στο ποσό των 182.826.458,68 €.
Όσοι από τους δικαιούχους οικογενειακών επιδομάτων υπέβαλαν αίτηση Α21 έως τις 25-11-2015 και δεν τους καταβληθεί το επίδομα μπορούν να επισκεφτούν την ιστοσελίδα του Οργανισμού (www.oga.gr ), στην ειδική εφαρμογή «Πληροφορίες Οικογενειακών Επιδομάτων», προκειμένου να ενημερωθούν για το λόγο μη πληρωμής τους και τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομίσουν στον ΟΓΑ.
Η πληρωμή των οικογενειακών επιδομάτων σε αυτούς τους δικαιούχους θα γίνει μετά την προσκόμιση και τον έλεγχο των δικαιολογητικών από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Οργανισμού (Κεντρική Υπηρεσία ή αρμόδιο Υποκατάστημα).






http://www.aftodioikisi.gr/

Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2015

Κίνδυνος απώλειας της ρύθμισης των 100 δόσεων στην Εφορία

Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δείχνουν οι φορολογούμενοι που έχουν ενταχθεί στην ρύθμιση των 100 δόσεων για χρέη προς το Δημόσιο από εδώ και πέρα.



Κατ’ αρχήν η δόση του Νοεμβρίου θα καταβληθεί αυξημένη διότι το επιτόκιο από 3% αυξήθηκε στο 5,05% σχεδόν για όλους τους οφειλέτες, ακόμα και για αυτούς που οφείλουν κάτω από 5.000 ευρώ.

Αρα λοιπόν προσοχή τι θα πληρώσουμε στη δόση του Νοεμβρίου διότι τονίζω ότι δεν είναι ίδια με του Οκτωβρίου και των προηγούμενων μηνών. Επίσης παρατηρείται το φαινόμενο πολλοί φορολογούμενοι να μην καταβάλουν ακριβώς το ποσό της δόσης, με αποτέλεσμα για μερικά λεπτά να χάνεται η ρύθμιση. Δηλαδή η δόση είναι 112,13 και ο φορολογούμενος καταβάλλει 112, για 0,13 λεπτά χάνεται η ρύθμιση. Τώρα από δω και πέρα καθίσταται πολύ δύσκολη η παραμονή πάρα πολλών φορολογούμενων στη ρύθμιση των 100 δόσεων. Και αυτό γιατί πλέον οι θεσμοί αποφάσισαν να σκληρύνουν τη στάση τους σε όσους δεν εξοφλούν εγκαίρως τις νέες οφειλές που γεννιούνται.

Με τις νέες διατάξεις αντικαθιστώνται οι νέες προθεσμίες για την εξόφληση των νέων τρεχουσών οφειλών για όσους είναι ενταγμένοι και στη ρύθμιση των 100 δόσεων. Ενώ μέχρι τώρα οι οφειλέτες έπρεπε να εξοφλούν τις νέες υποχρεώσεις εντός 30 ημερών από τη λήψη ειδοποιητηρίου -στις περισσότερες φορές δεν εκδίδονταν άμεσα από τη ΔΟΥ και καθυστερούσε 15 - 30 ημέρες-, τώρα πλέον από 15/12/2015 και μέχρι 30/6/2016 θα πρέπει οι νέες οφειλές να εξοφλούνται εντός 30 ημερών από την ημερομηνία που καθίστανται ληξιπρόθεσμες χωρίς τη λήψη ειδοποιητηρίου. Συνεπώς με το νέο νόμο ο χρόνος που παρέχεται στον οφειλέτη για να εξοφλήσει το νέο χρέος του προς την Εφορία για να μην βγει από τη ρύθμιση των 100 δόσεων περιορίζεται σημαντικά. 

Από 01/07/2016 τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο για όσους φορολογούμενους είναι ενταγμένοι στην ρύθμιση των 100 δόσεων και θα δημιουργήσουν νέες οφειλές για το χρονικό διάστημα από 1/7/2016 έως 31/12/2017. Για αυτούς προβλέπεται μείωση της παραπάνω χρονικής προθεσμίας από 30 ημέρες σε 15 ημέρες. Πέραν των ανωτέρω για το χρονικό διάστημα από 1/1/2017 έως 31/12/2017 η ρύθμιση χάνεται εάν ο οφειλέτης καθυστερήσει την εξόφληση των νέων οφειλών και δεν έχει παρέλθει εξάμηνο από την προηγούμενη καθυστερημένη εξόφληση.

Δηλαδή εάν ένας οφειλέτης καθυστερήσει για 10 ημέρες την καταβολή του ΦΠΑ του Α’ τριμήνου του 2017 η οποία λήγει στις 30/4/2017, σε αυτή την περίπτωση δεν χάνει την ρύθμιση. Αν τώρα ο ίδιος φορολογούμενος καθυστερήσει να πληρώσει έστω και μια ημέρα το επόμενο τρίμηνο ΦΠΑ που λήγει 31/7/2017 -αντί 31/7/2017 το πληρώσει 01/08/2017- τότε αυτομάτως χάνει την ρύθμιση γιατί έχει υποπέσει μέσα στο προηγούμενο εξάμηνο σε μια ακόμα καθυστέρηση. Σε αυτή την περίπτωση δεν του δίνεται το δικαίωμα να εξοφλήσει μέσα σε 15 ημέρες.

Από 1/1/2018 προβλέπεται ότι προϋπόθεση για τη διατήρηση της ρύθμισης είναι η εξόφληση των νέων οφειλών εντός της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους, δηλαδή άμεσα, αν π.χ. καθυστερήσουν έστω και μια μέρα τότε η ρύθμιση χάνεται 

Σε κάθε περίπτωση η ρύθμιση διατηρείται μόνο αν ο φορολογούμενος ρυθμίσει τις νέες οφειλές του σε 12 δόσεις πριν αυτές καταστούν ληξιπρόθεσμες.

Εάν τώρα οι νέες οφειλές μαζί με τις ρυθμίσεις είναι πάνω από 50.000 ευρώ, τότε η ρύθμιση των νέων οφειλών γίνεται μόνον εφόσον ο οφειλέτης αποδεικνύει οικονομική αδυναμία για την καταβολή τους εντός της νόμιμης προθεσμίας.

Εστω ότι ένας φορολογούμενος έχει υπαχθεί στη ρύθμιση του νόμου 4321/2015 με 100 δόσεις των 1.000 ευρώ, τις οποίες πληρώνει κανονικά. Στις 15 Δεκεμβρίου 2015 οι υπολειπόμενες δόσεις της ρύθμισης είναι 94.000 ευρώ, δηλαδή έχει υπαχθεί στη ρύθμιση τον Ιούνιο του 2015 και έχει πληρώσει μέχρι τώρα εμπρόθεσμα 6 δόσεις x 1.000 = 6.000 ευρώ. Ταυτόχρονα υπολείπονται 3 δόσεις του ΕΝΦΙΑ πληρωτέες 31 Δεκεμβρίου 2015 - 31 Ιανουαρίου - 28 Φεβρουαρίου 2016 συνολικού ποσού 1.500 ευρώ. Σύμφωνα με την παραπάνω νέα διάταξη «εάν το συνολικό ύψος των οφειλών, νέων και εντός ρύθμισης, υπερβαίνει τα 50.000 ευρώ, η ρύθμιση των νέων οφειλών χορηγείται μόνον εφόσον ο οφειλέτης επικαλείται και αποδεικνύει ότι αντιμετωπίζει οικονομική αδυναμία για την καταβολή τους μέσα στη νόμιμη προθεσμία».

Ασφαλώς ο νομοθέτης μιλώντας για ρύθμιση των νέων οφειλών, εννοεί ότι θα χρησιμοποιηθούν οι υφιστάμενες δυνατότητες για τη λεγόμενη πάγια ρύθμιση που προβλέπει το άρθρο 43 του ν.4174/2013 όπου «Μετά από αίτηση του φορολογουμένου πριν ή μετά τη λήξη της προθεσμίας καταβολής φόρου, η φορολογική διοίκηση δύναται να εγκρίνει πρόγραμμα ρύθμισης καταβολής των φορολογικών οφειλών σε μία ή περισσότερες δόσεις, εφόσον ο φορολογούμενος επικαλείται και αποδεικνύει ότι αντιμετωπίζει οικονομική αδυναμία για την καταβολή του φόρου στη νόμιμη προθεσμία και ότι έχει τη δυνατότητα συμμόρφωσης με το πρόγραμμα ρύθμισης. Το πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα έτος. Κατ' εξαίρεση το πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών μπορεί να εκτείνεται έως δύο έτη για φόρους που καταβάλλονται εφάπαξ».

Η απάντηση είναι ότι εφόσον πληροί τις παραπάνω προϋποθέσεις θα μπορέσει να ρυθμίσει και τις οφειλόμενες δόσεις του ΕΝΦΙΑ.

Το ερώτημα είναι με όλες αυτές τις τρικλοποδιές που βάζουν οι νέες διατάξεις και με την έλλειψη ρευστότητας που μαστίζει την αγορά πόσοι τελικά θα αντέξουν να μείνουν στην ρύθμιση;

Για να γίνουμε πιο χρηστικοί επισυνάπτουμε ένα συνοπτικό πίνακα στον οποίο απεικονίζονται οι προθεσμίες ως προς την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, για την απώλεια της ρύθμισης.

 


Παύλος Κων. Κρανιώτης

Λογιστής - φοροτεχνικός

eleftheriaonline.gr