Παρασκευή 2 Ιουλίου 2021

Ενημερωτική Ημερίδα: Νέα ρύθμιση οφειλών σε 240 δόσεις προς το δημόσιο και 420 δόσεις προς τράπεζες

Ενημερωτική Ημερίδα: Νεα ρύθμιση οφειλών 240 δόσεις προς το δημόσιο και 420 δόσεις προς τράπεζες από την ΠΟΦΕΕ


Του Γιώργου Δαλιάνη

Από την 1η Ιουνίου του 2021 ξεκίνησε η λειτουργία του νέου εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών (Ν. 4738/2020). Ο νέος αυτός εξωδικαστικός μηχανισμός υπόσχεται έως 240 δόσεις προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και έως 480 δόσεις προς τους Χρηματοδοτικούς Φορείς. Το πραγματικό ερώτημα όμως είναι εάν το συγκεκριμένο πλαίσιο είναι πραγματικά ένα νέο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών ή απλώς μία αναδιαμόρφωση του προηγούμενου εξωδικαστικού μηχανισμού (Ν. 4469/2017) και κατά πόσο ένας οφειλέτης θα μπορέσει να ρυθμίσει τις οφειλές του σε έως 240 και 480 δόσεις.

Ποιοι δεν εντάσσονται 

Αρχικά, αντίστοιχα με το προηγούμενο πλαίσιο, η υποβολή αίτησης για υπαγωγή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών δεν επιτρέπεται εφόσον το 90% των συνολικών οφειλών σε χρηματοδοτικούς φορείς, στο Δημόσιο και στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης οφείλεται σε έναν χρηματοδοτικό φορέα (π.χ. συνολική οφειλή σε Τράπεζες και Δημόσιο 100.000 € με οφειλή προς τη μία Τράπεζα 90.000 €) ή το σύνολο των οφειλών δεν υπερβαίνει το ποσό των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ.

Διεύρυνση της έννοιας της πτωχευτικής ικανότητας

Επίσης, και το συγκεκριμένο πλαίσιο, όπως και το προηγούμενο, βασίζεται στην αρχή της ικανότητας πτώχευσης του Οφειλέτη, οπότε στην συγκεκριμένη διαδικασία μπορούν να συμμετέχουν μόνο φυσικά ή νομικά πρόσωπα με ικανότητα πτώχευσης. Όμως, στα πλαίσια του νέου νόμου πτωχευτική ικανότητα διαθέτει κάθε φυσικό πρόσωπο, ενώ μέχρι πρότινος  πτωχευτική ικανότητα είχαν μόνο οι έμποροι.

Ποιοι πιστωτές συμμετέχουν

Σε αντίθεση όμως με το προηγούμενο πλαίσιο, μία βασική αλλαγή που επηρεάζει την διαδικασία από την αρχή της είναι ότι στο συγκεκριμένο πλαίσιο ως Πιστωτές νοούνται μόνο το Δημόσιο, οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και οι Χρηματοδοτικοί Φορείς, δηλαδή στην όλη διαδικασία δεν συμμετέχουν λοιποί πιστωτές, όπως για παράδειγμα οι προμηθευτές. Η συγκεκριμένη αλλαγή μάλλον απλουστεύει-επισπεύδει την διαδικασία διότι:

* Συνήθως το σύνολο των οφειλών προς τους λοιπούς πιστωτές ήταν αρκετά μικρό σε σχέση με τους "Θεσμικούς Πιστωτές” όπως ονομάζονταν στο προηγούμενο πλαίσιο το Δημόσιο, οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και οι Χρηματοδοτικοί Φορείς

* Ήταν αρκετά δύσκολο να συμφωνηθεί το ύψος και ο χρόνος γέννησης της οφειλής για ένα προμηθευτή με τρέχουσες συναλλαγές

* Ο όγκος των πιστωτών που συμμετείχαν στην διαδικασία αυξανόταν πολλαπλασιαστικά, καθώς έπρεπε να δηλωθεί το σύνολο των τρεχουσών οφειλών μίας επιχείρησης η οποία μάλιστα συνέχιζε να πραγματοποιεί συναλλαγές

* Δεν υπήρχε τρόπος άντλησης των συγκεκριμένων οφειλών αυτόματα από το σύστημα καθώς την εικόνα της κάθε οφειλής την είχε ο κάθε προμηθευτής ξεχωριστά και όχι μία βάση δεδομένων

* Από τη μεριά τους οι προμηθευτές επειδή συμμετείχαν κατ’ αποκοπή σε διαδικασίες εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών δεν μπορούσαν να αναπτύξουν την τεχνογνωσία και τις διαδικασίες εκείνες που θα τους επέτρεπαν να συμμετάσχουν ενεργά σε μία τέτοια διαδικασία.

Κατάργηση θέσης συντονιστή  

Επίσης, μία σημαντική αλλαγή στο νέο πλαίσιο είναι ότι καταργείται η θέση του συντονιστή, ο οποίος στο προηγούμενο πλαίσιο ήταν υπεύθυνος για δύο βασικά σημεία α) τον έλεγχο της πληρότητας του φακέλου και β) τον συντονισμό της διαδικασίας με βάση τα νομοθετημένα βήματα και την διαμεσολάβηση στην επικοινωνία μεταξύ του οφειλέτη και των πιστωτών. Με βάση την εμπειρία από το προηγούμενο πλαίσιο κρίθηκε προφανώς ότι αυτές οι λειτουργίες δεν είναι αναγκαίες καθώς τον έλεγχο πληρότητας του φακέλου εντέλει εκτός του συντονιστή τον έκαναν και οι "Θεσμικοί Πιστωτές”, οι οποίοι πλέον θα είναι οι μόνοι πιστωτές που θα συμμετέχουν. Πιστεύουμε ότι η απουσία του συντονιστή θα επιβραδύνει την διαδικασία, καθώς θα πρέπει να υπάρχει κάποιος υπεύθυνος για τον συντονισμό της διαδικασίας.

Πρόβλεψη για διαμεσολαβητή

Στο νέο πλαίσιο προβλέπεται η ύπαρξη διαμεσολαβητή, εφόσον ζητηθεί από τον οφειλέτη και συμφωνηθεί από τους Πιστωτές.

Πρόταση ρύθμισης 

Μία ακόμη σημαντική αλλαγή είναι ότι στην αίτηση του Οφειλέτη πλέον δεν θα συμπεριλαμβάνεται, ως προαπαιτούμενο για την υποβολή της, η πρόταση αποπληρωμής. Δηλαδή, πλέον, η αίτηση του Οφειλέτη θα είναι επί της ουσίας μία απλή γνωστοποίηση προς τους Πιστωτές ότι επιθυμεί την ρύθμιση των οφειλών του χωρίς ενεργά από τη μεριά του να ζητάει κάποια συγκεκριμένη ρύθμιση. Πιθανότατα η εμπειρία έδειξε ότι από τη μεριά τους οι οφειλέτες δεν μπορούσαν αν καταρτίσουν προτάσεις που να πληρούν τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας, με αποτέλεσμα το μόνο που δημιουργούσαν ήταν ένα διαχειριστικό βάρος, αρχικά κατά την σύνταξή της πρότασης από τους Οφειλέτες και στην συνέχεια στην αξιολόγησή της από τους Πιστωτές. Η γνώμη μας είναι ότι εάν δεν υπάρξει πρόταση από τους ίδιους τους οφειλέτες, δεν μπορεί να υπάρξει ρύθμιση, διότι οι Τράπεζες και το Δημόσιο, δεν μπορούν να γνωρίζουν εξατομικευμένα σε κάθε περίπτωση οφειλέτη ποια ρύθμιση μπορεί να υποστηριχθεί.

Σημαντική είναι ακόμη η επισημοποίηση της χρήσης υπολογιστικού εργαλείου από τη μεριά του Δημοσίου και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης για την διαμόρφωση της πρότασής τους για ρύθμιση των οφειλών. Αυτό το εργαλείο ήδη είχε υλοποιηθεί και χρησιμοποιηθεί από τον προηγούμενο κιόλας εξωδικαστικό μηχανισμό, απλώς πλέον η χρήση του γίνεται επίσημη. Ήδη, δηλαδή, από τη μεριά τους το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης χρησιμοποιούσαν αυτό το εργαλείο και στην πράξη περιορίζονταν από το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου εργαλείου για το τι θα μπορούσαν να δεχτούν σαν ρύθμιση. Επιπρόσθετα, πλέον το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης θα αποδέχονται αυτόματα κάθε πρόταση ρύθμισης από την μεριά των Χρηματοδοτικών Φορέων η οποία θα έχει προταθεί από τους Χρηματοδοτικούς Φορείς αλλά θα έχει προκύψει από την χρήση του συγκεκριμένου υπολογιστικού εργαλείου.

Οι δύο βασικότερες όμως αλλαγές που έχουν επέλθει στην διαδικασία διαπραγμάτευσης και αναδιάρθρωσης των οφειλών είναι ότι:

1.    Τον πρώτο λόγο πλέον έχουν οι Χρηματοδοτικοί Φορείς στη όλη διαδικασία καθώς εναπόκειται σε αυτούς τόσο η κατάθεση πρόταση ρύθμισης των οφειλών όσο και η ψηφοφορία επί αυτής. Το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης έχουν παθητικό ρόλο στην όλη διαδικασία αποδεχόμενοι την όποια πρόταση ρύθμισης έχει ήδη πάρει την θετική ψήφο από τους Χρηματοδοτικούς Φορείς και εφόσον πληροί συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως αναφέρθηκε παραπάνω. Επίσης, λοιποί πιστωτές, όπως έχει ήδη αναφερθεί, δεν συμμετέχουν στην όλη διαδικασία.

2.    Το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης δύνανται να καταρτίζουν διμερείς ρυθμίσεις με τον Οφειλέτη, εφόσον η ρύθμιση αυτή πληροί τους κανόνες και τους περιορισμούς που υπάρχουν για την συμμετοχή του Δημοσίου και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης στο πλαίσιο. Επειδή αυτό το θέμα χρήζει διευκρινίσεων αναμένουμε τις σχετικές εγκυκλίους για να δούμε τον τρόπο εφαρμογής του.

Κάποιες γενικότερες παρατηρήσεις για το νέο πλαίσιο είναι ότι συνεχίζει να δίνει προστασία στον Οφειλέτη κατά την διάρκεια της διαπραγμάτευσης. Μία διάρκεια η οποία έχει τεθεί σε ένα αρκετά φιλόδοξο χρονικό πλαίσιο 2 μηνών για την ολοκλήρωση της όλης διαδικασίας, με δυνατότητα επέκτασης για 15 ημέρες. Να θυμίσουμε ότι και το προηγούμενο πλαίσιο είχε ξεκινήσει την πορεία του με ένα αντίστοιχα φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα, το οποίο στην συνέχεια είχε χαλαρώσει νομοθετικά και είχε επί της ουσίας "ξεχειλώσει" στην πράξη με υποθέσεις να διαρκούν έως και 2 χρόνια μέχρι την αξιολόγησή τους. Επίσης, ρυθμισμένες οφειλές οι οποίες εντάσσονται στο πλαίσιο διαπραγμάτευσης χάνουν την υφιστάμενη ρύθμισή τους, ενώ οφειλές που είχαν ρυθμιστεί με τον προηγούμενο εξωδικαστικό μηχανισμό (Ν. 4469/2017) ή με τον παρόντα εξωδικαστικό μηχανισμό (Ν. 4738/2020) σε προηγούμενη αίτηση, δεν μπορούν να επαναρυθμιστούν, ασχέτως εάν η προηγούμενη ρύθμιση είναι ενεργή ή όχι.

Κλείνοντας, όπως και με τον προηγούμενο εξωδικαστικό μηχανισμό, είναι πολύ νωρίς για να βγουν συμπεράσματα. Φαίνεται ότι οι άνθρωποι που δημιούργησαν τον νέο εξωδικαστικό μηχανισμό έχουν βασιστεί στην εμπειρία από το προηγούμενο πλαίσιο, και έχουν προσπαθήσει να κάνουν ουσιαστικές παρεμβάσεις για να αντιμετωπίσουν τις αδυναμίες και τις δυσκολίες του προηγούμενου πλαισίου. Όμως, τα ζητήματα που είναι ακόμη ανοιχτά είναι πολλά και ειδικά στο κομμάτι της αξιολόγησης των υποθέσεων αναμένουμε πλειάδα διευκρινιστικών εγκυκλίων, όπως είχαν βγει και για το προηγούμενο πλαίσιο. Η βάση όμως και το πνεύμα του νομοθετήματος φαίνεται να έχει παραμείνει η ίδια, και κρίνοντας από το προηγούμενο πλαίσιο, η λέξη κλειδί στις εξαγγελίες είναι η ρύθμιση σε έως 240 δόσεις για Δημόσιο και Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, ενώ το κούρεμα οφειλών θα συναντάται σε ακόμη πιο σπάνιες περιπτώσεις. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι Τράπεζες θα συμμετάσχουν ενεργά στη διαδικασία αυτή, διότι αν δεν συμμετάσχουν, όπως και έγινε στον προηγούμενο εξωδικαστικό, τότε και η νέα διαδικασία είναι καταδικασμένη να αποτύχει οικτρά. Ακόμη, είναι πολλοί που θα σπεύσουν να υποβάλουν αιτήσεις για να υπαχθούν στις 240 δόσεις. Απλώς να υπενθυμίσουμε ότι η διαδικασία αυτή είναι αίτημα ένταξης σε προπτωχευτικό στάδιο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την λειτουργία και τη φερεγγυότητα των προσώπων που υπάγονται.

* O κ. Γιώργος Δαλιάνης είναι Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Artion Α.Ε. & ιδρυτής του Ομίλου Artion, Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός.

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 |  www.artion.gr)

Δευτέρα 21 Ιουνίου 2021

ΚΕ.Π.Ε.Α./ΓΣΕΕ: Πώς αμείβεται η ημέρα του Αγίου Πνεύματος

 H ΓΣΕΕ, μέσω του Κέντρου Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων της Συνομοσπονδίας (ΚΕ.Π.Ε.Α./ΓΣΕΕ), www.kepea.gr ενημερώνει τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα για τη Δευτέρα 21 Ιουνίου 2021 (Αγίου Πνεύματος).

1. Η Δευτέρα 21 Ιουνίου 2021 (Αγίου Πνεύματος) δεν περιλαμβάνεται στις επίσημες αργίες που ορίζει ο νόμος για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα.

Ωστόσο οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στη χώρα μας αργούν στην περίπτωση που η ημέρα αυτή (Αγίου Πνεύματος) έχει χαρακτηρισθεί αργία από διάταξη ΣΣΕ, Κανονισμού Εργασίας της επιχείρησης, από επιχειρησιακή συνήθεια και έθιμο, κατά το οποίο η επιχείρηση παραμένει κλειστή την ημέρα αυτή. Εξίσου, κατά τον ίδιο τρόπο, μπορεί να ισχύουν ευνοϊκότεροι όροι ως προς την προσαύξηση της αμοιβής για την εργασία που παρέχεται νόμιμα κατά την ημέρα του Αγίου Πνεύματος.

Στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι μισθωτοί δεν εργασθούν σύμφωνα με τα παραπάνω δεν θα έχουν καμία μείωση του μισθού τους, ενώ όσοι αμείβονται με ημερομίσθιο, δικαιούνται να λάβουν το ημερομίσθιό τους.

Αν παρότι έχει χαρακτηρισθεί η ημέρα του Αγίου Πνεύματος πρόσθετη εορτή αργία για μία επιχείρηση, αυτή λειτουργήσει φέτος κατ’εξαίρεση, τότε για πλήρη απασχόλησή τους οι υπάλληλοι δικαιούνται προσαύξηση μισθού κατά 1/25 και οι αμειβόμενοι με ημερομίσθιο ένα ακόμα ημερομίσθιό τους, επί του ωρομισθίου των οποίων θα υπολογισθεί και η προσαύξηση κατά 75% για την εργασία σε ημέρες αργίας.

2. Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, καθώς και κωδικοποιήσεις συλλογικών ρυθμίσεων μπορούν να αναζητηθούν στη σελίδα του Ο.ΜΕ.Δ. στην ακόλουθη διεύθυνση: http://www.omed.gr/el/syllogikes-rythmiseis

Δευτέρα 5 Απριλίου 2021

Υποχρεωτικά τεστ Covid 19: Ο δεκάλογος για εργοδότες και εργαζόμενους

 Το υποχρεωτικό αρνητικό αποτέλεσμα στο τεστ για τον κορονοϊό μπαίνει σταδιακά εντός Απριλίου στη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων εργαζομένων, καθώς κλάδοι της οικονομίας προετοιμάζονται να ανοίξουν μετά από πολύμηνο lockdown. Πριν λίγα 24ωρα ψηφίστηκε η σχετική ρύθμιση με την οποία η κυβέρνηση νομοθέτησε τη δυνατότητα να καθίσταται υποχρεωτικός ο διαγνωστικός έλεγχος για την COVID-19, ως προϋπόθεση για την προσέλευση στον εργασιακό χώρο όσων απασχολούνται σε συγκεκριμένους κλάδους:

  • λιανεμπόριο
  • επισιτισμός
  • τουρισμός
  • μεταποίηση
  • μεταφορές (χερσαίες, ακτοπλοϊκές και αερομεταφορές)
  • εκπαιδευτικές μονάδες (εκπαιδευτικό, διοικητικό και λοιπό προσωπικό),
  • δικαστικοί λειτουργοί και δικαστικοί υπάλληλοι

Αναμένεται η σχετική ΚΥΑ που θα ανάψει το πράσινο φως και θα δώσει την ημερομηνία από την οποία τα τεστ θα είναι υποχρεωτικά με όλες τις λεπτομέρειες.

Αναλυτικά τις νομικές υποχρεώσεις και τα δικαιώματα εργαζομένων και εργοδοτών με 10 ερωτήσεις - απαντήσεις:

Δικαιούμαι άδεια για τη διενέργεια rapid test;

Οι εργαζόμενοι, συμπληρώνοντας τη σχετική πλατφόρμα του Υπουργείου Υγείας, μπορεί να επιλεγούν για τη διενέργεια δωρεάν rapid tests. Τέτοια δυνατότητα θα έχουν και από την ειδική πλατφόρμα του Υπουργείου Εργασίας, οι εργαζόμενοι επιχειρήσεων, που απασχολούν άνω των 20 εργαζομένων, και μάλιστα δύο φορές το μήνα. Ωστόσο, η δυνατότητα αυτή έχει προς το παρόν εξαγγελθεί και αναμένεται να νομοθετηθεί. Κατόπιν, οι εργαζόμενοι θα ενημερώνονται με σχετικό μήνυμα (SMS) για τον τόπο και χρόνο διεξαγωγής του test. Εφόσον, η ώρα διεξαγωγής εμπίπτει στο νόμιμο ωράριο του εργαζομένου, ο τελευταίος δικαιούται τρίωρη άδεια, προκειμένου να υποβληθεί στο test ανίχνευσης κορονοϊού.

Πώς ενημερώνω τον εργοδότη μου;

Ο εργαζόμενος ενημερώνει άμεσα τον εργοδότη του. Με μόνη την επίδειξη του μηνύματος ενημέρωσης και επιβεβαίωσης του ραντεβού για τη διενέργεια του test ανίχνευσης κορωνοϊού, δικαιούται να κάνει χρήση της τρίωρης άδειάς του.

Mπορεί να μου το απαγορεύσει ο εργοδότης μου;

Ο εργοδότης δεσμεύεται και δεν μπορεί να αρνηθεί στον εργαζόμενο τη δικαιολογημένη απουσία του, για τη διενέργεια του test. Με άλλα λόγια, ο εργοδότης δεν έχει τη διακριτική ευχέρεια να αρνηθεί, προφασιζόμενος ανάγκες της επιχείρησης κλ.π.

Μπορεί ο εργοδότης να απαιτήσει το αρνητικό αποτέλεσμα του self test ως προϋπόθεση προσέλευσης στην εργασία μου;

Αρχικά, ο εργοδότης επιβαρύνεται με την υποχρέωση πρόνοιας έναντι των εργαζομένων του, για την εκπλήρωση της οποίας οφείλει να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας της υγείας και προάσπισης της ασφάλειας των εργαζομένων του. Υπό αυτή την έννοια η υποβολή σε test ανίχνευσης κορονοϊού, μπορεί να χαρακτηριστεί ως μέτρο ασφάλειας και πρόνοιας, το οποίο ο εργοδότης μπορεί να το απαιτήσει από τους εργαζομένους του.

Ακόμα όμως, σύμφωνα με το άρθρο 5 του πρόσφατου σχεδίου νόμου, με κοινή υπουργική απόφαση, ο εργοδότης πρέπει να απαιτήσει την προσκόμιση αρνητικού αποτελέσματος test Covid, προκειμένου να επιτρέψει την προσέλευση του εργαζόμενου στον χώρο εργασίας και να δεχθεί τις υπηρεσίες του.
Με τη ψήφιση του ως άνω νομοσχεδίου και την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης, η υποβολή των εργαζόμενων σε test Covid θα είναι υποχρεωτική.

Ανήκω σε ευπαθή ομάδα. Μπορώ να επικαλεστώ το πρόβλημα της υγείας μου προκειμένου να μην υποβληθώ σε self test;

Ο εργαζόμενος δεν μπορεί να αρνηθεί την υποβολή του σε τεστ COVID για λόγους που άπτονται της υγεία του. Και τούτο διότι, η διενέργεια του test δεν υποκρύπτει, σύμφωνα με τα διδάγματα και το δόγμα της ιατρικής επιστήμης, κίνδυνο για τη ζωή και την υγεία των πολιτών. Ως εκ τούτου, μία τέτοια άρνηση του εργαζόμενου θα ήταν αδικαιολόγητη και παράνομη.

Μπορώ να αρνηθώ;

Ο εργαζόμενος σε αυτή την περίπτωση δεν μπορεί να αρνηθεί την υποβολή του σε test covid, πολλώ δε μάλλον από τη στιγμή που εκείνη συμπεριληφθεί και μνημονευτεί σε κοινή υπουργική απόφαση. Μία τέτοια άρνηση θα αποτελούσε μη συμμόρφωση και τήρησης μέτρων υγιεινής και ασφάλειας, υποχρέωση που βαρύνει και τους εργαζόμενους και είναι παρεπόμενη των συμβάσεων εργασίας τους.
Σε μία τέτοια περίπτωση, ο εργοδότης δικαιούται να απομακρύνει τον εργαζόμενο από τον χώρο εργασίας του και να μην του καταβάλλει τις αναλογούντες αποδοχές.

Μόνο στην περίπτωση που η υποχρεωτικότητα του τεστ ανίχνευσης COVID δεν συμπεριληφθεί σε διάταξη νόμου, και μόνο εφόσον ο εργοδότης δεν τηρεί την αρχή της αναλογικότητας, ο εργαζόμενος υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να εναντιωθεί στη διενέργεια του. Για παράδειγμα, και μόνο στην περίπτωση που κατηγορίες εργαζομένων δεν συμπεριληφθούν στην υπουργική απόφαση, θα μου ήταν αδιανόητο, ένας εργοδότης που δεν τηρεί κανένα μέτρο ασφάλειας της υγείας των εργαζομένων, όπως απολύμανση χώρου, διαχωριστικά, μάσκες, εκ περιτροπής εργασίας, τηλεργασία, προσέλευση και αποχώρηση σε κύματα, μολαταύτα να απαιτεί το πλέον δυσανάλογο μέτρο, εκείνο της υποβολής σε test.

Αν είμαι θετικός στον Sars-cov-2 είμαι υποχρεωμένος να το ανακοινώσω στον εργοδότη μου;

Ο εργαζόμενος, πέρα από τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνει από τη σύμβαση εργασίας του, περί εκτέλεσης συγκεκριμένων καθηκόντων, σε ορισμένο ωράριο κ.τ.λ., αναλαμβάνει, με την κατάρτιση της σύμβασης, παράλληλα και επιπλέον υποχρεώσεις που απορρέουν από εκείνη. Μεταξύ αυτών των παρεπόμενων υποχρεώσεων, είναι η υποχρέωση ενημέρωσης του εργοδότη για το αν ο εργαζόμενος πάσχει από μεταδοτική ασθένεια. Η ανωτέρω υποχρέωση χαρακτηρίζεται ως υποχρέωση προστασίας των συμφερόντων του εργοδότη και της επιχείρησης.

Επομένως, ο εργαζόμενος έχει υποχρέωση να κοινοποιήσει και να ανακοινώσει άμεσα το θετικό αποτέλεσμα του τεστ στον εργοδότη του.

Ποιες οι συνέπειες στην εργασιακή μου σύμβαση αν αποκρύψω ότι είμαι κρούσμα κορoνοϊού;

Αν ο εργαζόμενος παραβιάσει την παραπάνω παρεπόμενη εργασιακή του υποχρέωση τότε, αφενός ευθύνεται για κάθε ζημία που θα προκληθεί στον εργοδότη του, και υπέχει ευθύνη αποζημίωσής του, αφετέρου ο τελευταίος μπορεί να προβεί στην καταγγελία της σύμβασης εργασίας του εργαζομένου.

Δικαιούται ο εργοδότης να ανακοινώσει στους υπόλοιπους εργαζομένους ότι είμαι θετικό κρούσμα, προκειμένου να επανεξεταστούν αυτοί και οι οικογένειες τους;

Τα αποτελέσματα του τεστ ανίχνευσης κορονοϊού, συνιστούν δεδομένα υγείας, τα οποία συγκαταλέγονται στα “ευαίσθητα” δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα. Επομένως, σε καμία περίπτωση ο εργοδότης δεν μπορεί να κοινοποιήσει στους λοιπούς εργαζομένους το όνομα και τα στοιχεία του εργαζόμενου που διαγνώστηκε με κορονοϊό. Μια τέτοια ενέργεια, θα συνιστούσε, υπό προϋποθέσεις, παράνομη επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η οποία ενεργοποιεί, πέρα από υψηλά διοικητικά πρόστιμα, και ευθύνη αποζημίωσης του εργοδότη έναντι του εργαζόμενου.

Ανακοίνωσα στον εργοδότη μου ότι είμαι θετικό κρούσμα. Μπορεί να με απολύσει;

Στην περίπτωση εμφάνιση κρούσματος, ο εργοδότης δικαιούται να σας θέσει σε άδεια καραντίνας 7 ή 14 ημέρες με την παροχή της τηλεργασίας. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, κατά την επιστροφή σας θα εργάζεστε μία ώρα επιπλέον για το μισό χρόνο που λείψατε. Η απόλυση με την επίκληση ασθένειας Covid είναι παράνομη και άκυρη.

Ο Γιάννης Καρούζος είναι δικηγόρος – εργατολόγος

Η Μαριάννα Κατσιάδα είναι δικηγόρος – δημοσιολόγος

Χ.Σταϊκούρας: Αυξημένη αποζημίωση ειδικού σκοπού για τις επιχειρήσεις που θα μείνουν κλειστές τον Απρίλιο

 Τοποθέτηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα για το πρόσθετο μέτρο στήριξης επιχειρήσεων που παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή τον Απρίλιο

Το Οικονομικό Επιτελείο της Κυβέρνησης, όπως έχει αποδείξει μέχρι σήμερα, δρα έγκαιρα, μεθοδικά και στοχευμένα.

Διαθέτει γρήγορα αντανακλαστικά, παρακολουθώντας τη δυναμική της υγειονομικής κρίσης.

Περιορίζει, μέσα από την υλοποίηση ενός ευρέος πλέγματος μέτρων, τις δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας.

Αξιοποιεί τους πόρους που έχει αντλήσει – τους τελευταίους μήνες – από τις αγορές, για να ενισχύσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, λαμβάνοντας υπόψη και τις πρόσφατες αποφάσεις στο υγειονομικό πεδίο, ανακοινώνουμε ένα πρόσθετο μέτρο.

Την αυξημένη αποζημίωση ειδικού σκοπού για τις επιχειρήσεις των κλάδων στους οποίους εφαρμόζονται περιοριστικά μέτρα κατά τον μήνα Απρίλιο.

Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις που απασχολούν έως 50 εργαζόμενους και έχουν κύριο ΚΑΔ ή ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα στους κλάδους και στις περιοχές όπου εφαρμόζονται περιοριστικά μέτρα κατά τη διάρκεια του Απριλίου, είναι δικαιούχοι αυξημένης αποζημίωσης ειδικού σκοπού, χωρίς να ληφθεί υπόψη το κριτήριο μείωσης τζίρου.

Η αποζημίωση διαμορφώνεται ως εξής:

  • 1.000 ευρώ για επιχειρήσεις που απασχολούν 0 έως 5 εργαζόμενους.
  • 2.000 ευρώ για επιχειρήσεις που απασχολούν 6 έως 20 εργαζόμενους.
  • 4.000 ευρώ για επιχειρήσεις που απασχολούν 21 έως 50 εργαζόμενους.

Για τις επιχειρήσεις στις οποίες εφαρμόζονται περιοριστικά μέτρα για λιγότερες από 15 ημέρες, η αποζημίωση θα αναλογεί στο ήμισυ των προαναφερόμενων ποσών.

Αυτή η αποζημίωση:

  • είναι μη επιστρεπτέα,
  • είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων,
  • δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά,
  • δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα.

Το συγκεκριμένο μέτρο διαφοροποιείται σε σχέση με την αρχική αποζημίωση ειδικού σκοπού για τις επιχειρήσεις, είναι αυξημένο και καλύπτει περισσότερες επιχειρήσεις, καθώς λαμβάνει υπόψη τη συσσωρευμένη και κλιμακούμενη πίεση – λόγω των υγειονομικών περιορισμών – στο εισόδημα των επιχειρηματιών.

Ενώ ταυτόχρονα επιδιώκεται η μη δημιουργία «ηθικού κινδύνου», απέναντι στις επιχειρήσεις που επανεκκινούν τη λειτουργία τους μέσα στον μήνα.

Οι ωφελούμενοι, επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες, υπολογίζονται σε περίπου 100.000.

Από αυτούς, περίπου 10.800 δραστηριοποιούνται στους κλάδους του λιανεμπορίου στους οποίους έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα στις Περιφερειακές Ενότητες Θεσσαλονίκης, Αχαΐας και Κοζάνης.

Οι υπόλοιποι δραστηριοποιούνται στο σύνολο της επικράτειας και αφορούν στους κλάδους του τουρισμού, του πολιτισμού, του αθλητισμού, τις μεταφορές, τα καταστήματα ΟΠΑΠ, τα γυμναστήρια, τους παιδότοπους, και τους υπόλοιπους κλάδους για τους οποίους αναστέλλεται η δραστηριότητά τους με κρατική εντολή κατά τη διάρκεια του τρέχοντος μήνα.

Σημειώνεται ότι έχει ήδη προβλεφθεί η αυξημένη ενίσχυση του κλάδου της εστίασης, και συνεπώς αυτή δεν συγκαταλέγεται στους ανωτέρω κλάδους.

Το κόστος της αποζημίωσης ειδικού σκοπού αναμένεται να ανέλθει στα 130 εκατ. ευρώ.

Η καταβολή αναμένεται να γίνει εντός Μαΐου, αφού ολοκληρωθούν οι καταβολές του μέτρου της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 7.

Υπενθυμίζεται ότι για το σύνολο των επιχειρήσεων στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένου του λιανεμπορίου και της εστίασης, προβλέπεται για τον Απρίλιο:

  • Συμμετοχή στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή, με τις αιτήσεις για τον 7ο κύκλο της να έχουν ξεκινήσει από την προηγούμενη Παρασκευή, και η καταβολή της, με αυξημένα κατώτατα ποσά, να αναμένεται προς το τέλος του μήνα.
  • Απαλλαγή από την καταβολή ενοικίου.
  • Αναστολή καταβολής ρυθμισμένων φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών.
  • Καταβολή αποζημίωσης ειδικού σκοπού και πλήρης κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών σε εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις τίθενται σε προσωρινή αναστολή.
  • Αναστολή προθεσμιών λήξης, εμφάνισης και πληρωμής οφειλόμενων από αυτές αξιογράφων.
  • Δυνατότητα συμμετοχής στο Πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ 2» για την επιδότηση επιχειρηματικών δανείων, για τα οποία η σχετική πλατφόρμα ανοίγει τις επόμενες ώρες.
  • Δυνατότητα συμμετοχής στο χρηματοδοτικό εργαλείο κάλυψης παγίων δαπανών.

Συμπερασματικά, με τις ανωτέρω παρεμβάσεις, αποδεικνύουμε, για άλλη μια φορά, ότι αφουγκραζόμαστε την κοινωνία και τις ανάγκες της, παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στο υγειονομικό πεδίο, και παρεμβαίνουμε άμεσα, με αποτελεσματικά και κοινωνικά δίκαια μέτρα.

Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2020

Δικαιώματα εργαζομένων και υποχρεώσεις των εργοδοτών ενόψει της εξάπλωσης του Κορονωϊού

Στο πλαίσιο εξάπλωσης του Κορωνoϊού σε διάφορες χώρες τις Ευρώπης και ήδη στη χώρα μας, το δικηγορικό μας γραφείο σας ενημερώνει για τα ακόλουθα.
Με σκοπό την πρόληψη και την αντιμετώπιση του ιού, όλες οι χώρες λαμβάνουν έκτατα μέτρα. Στο πλαίσιο αυτό, εξεδόθη από την ελληνική κυβέρνηση η από 25.2.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία προβλέπει όλα τα μέτρα που λαμβάνονται για την αποφυγή και τη διάδοση του «Κορωνοϊού». Ενδεικτικά αναφέρουμε την υποχρεωτική υποβολή σε κλινικό και εργαστηριακό έλεγχο, υγειονομική παρακολούθηση, εμβολιασμό, φαρμακευτική αγωγή και νοσηλεία προσώπων, για τα οποία υπάρχουν εύλογες υπόνοιες ότι ενδέχεται να μεταδώσουν άμεσα ή έμμεσα την νόσο, καθώς και προσώπων που προέρχονται από περιοχές που έχει παρατηρηθεί μεγάλη διάδοση της νόσου κ.α.
Η ανωτέρω κατάσταση, όπως είναι φυσικό, επηρεάζει άμεσα την καθημερινότητα των ατόμων που εμπίπτουν στις συγκεκριμένες κατηγορίες, με αποτέλεσμα να τίθεται και το ζήτημα της δυνατότητας ή μη εργασίας τους. Τούτο δε διότι, είναι πολύ πιθανόν άτομα, τα οποία ταξίδεψαν το τελευταίο χρονικό διάστημα στην Ιταλία ή σε άλλες χώρες έξαρσης του ιού, να πρέπει να τεθούν στη λεγόμενη «καραντίνα», με σκοπό την εξέτασή τους ως φορέων της νόσου.
Τίθεται λοιπόν, το ζήτημα αν ο εργοδότης έχει δικαίωμα ή και υποχρέωση να ζητήσει από εργαζόμενο, ο οποίος ενδέχεται να είναι φορέας, να απέχει από τα εργασιακά του καθήκοντα και με ποιες συνέπειες. Επιπλέον, στην περίπτωση αυτή προκύπτει ευλόγως το ερώτημα του αν ο εργοδότης υποχρεούται να καταβάλει μισθό, κατά το χρονικό διάστημα που εργαζόμενος παραμένει εκτός εργασίας.
Εν προκειμένω πρέπει να γίνουν ορισμένες επισημάνσεις. Καταρχάς, πρέπει να επισημανθεί ότι σε περίπτωση που ο εργαζόμενος απέχει αυτοβούλως από τα καθήκοντά του, χωρίς να έχει διαγνωστεί ως φορέας της νόσου, τότε η απουσία του θεωρείται αδικαιολόγητη. Σε περίπτωση όμως που ένας εργαζόμενος πράγματι προσβληθεί από τον συγκεκριμένο ιό και διαγνωστεί με αυτόν, επιτρέπεται ο εργοδότης να ζητήσει τη μη προσέλευση του στην εργασία. Η περίπτωση βέβαια αυτή, αντιμετωπίζεται όπως και κάθε άλλη περίπτωση ασθένειας του εργαζομένου. Ως εκ τούτου, ο μισθωτός μπορεί να παραμένει στην οικία του και να λαμβάνει τον μισθό που αντιστοιχεί στις ημέρες απουσίας του.
Πιο περίπλοκη είναι η περίπτωση κατά την οποία ο εργαζόμενος δεν είχε μεν διαγνωστεί με την νόσο, υπάρχουν όμως αυξημένες πιθανότητες να είναι φορέας, λόγω επαφής του με άτομα που είχαν νοσήσει ή λόγω επιστροφής του από περιοχές που έχουν παρατηρηθεί πολλά κρούσματα. Εν προκειμένω, πρέπει να γίνει δεκτό ότι στο πλαίσιο της ευρύτερης λήψης μέτρων προς αποφυγή της διάδοσης της συγκεκριμένης ασθένειας, καθώς και του καθήκοντος προνοίας με το οποίο είναι επιφορτισμένος ο εργοδότης, έχει αυτός υποχρέωση να ζητήσει από το μισθωτό να μην προσέλθει στην εργασία του, καταβάλλοντάς του όμως τον μισθό του. Τούτο δε διότι, ο εργοδότης οφείλει να μεριμνά για το περιβάλλον εργασίας και την ασφάλεια και υγιεινή των εργαζομένων που απασχολεί.
Ο εργαζόμενος δύναται φυσικά σε αυτή την περίπτωση να εκτελέσει τα καθήκοντά του από το σπίτι, εφόσον η φύση αυτών συμβιβάζεται με τον συγκεκριμένο τρόπο παροχής εργασίας. Αντιστοίχως δε ο εργοδότης οφείλει να καταβάλει στον εργαζόμενο τον μισθό του. Τη λύση αυτή πρόκρινε ήδη η Ιταλία, μιας και το ζήτημα αυτό έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στη γείτονα χώρα και ήδη αφορά μεγάλο μέρους του ενεργού εργατικού δυναμικού. Έτσι, η Ιταλία προέβη σε τροποποίηση του δικαίου της που αφορά το Smartworking και την τηλεργασία, δίνοντας τη δυνατότητα στους εργοδότες να επιβάλουν μονομερώς το συγκεκριμένο τρόπο εργασίας, χωρίς δηλαδή ατομικές συμφωνίες.
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι ακόμη και σε περίπτωση που η επιχείρηση κλείσει λόγω προσβολής των εργαζομένων από το ιό, ο εργοδότης είναι καταρχήν υποχρεωμένος να αμείβει τους νοσούντες εργαζομένους. Είναι βέβαια, προφανές ότι σε μία τέτοια περίπτωση θα επέλθει μεγάλη οικονομική επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις. Θα ήταν λοιπόν σωστό να υπάρξει μία ειδική πρόβλεψη, όπως επί παραδείγματι μία δυνατότητα επιχορήγησης των επιχειρήσεων για τέτοιες περιπτώσεις από τον ΟΑΕΔ.
Εκτός των ανωτέρω, ο εργοδότης υποχρεούται να λάβει και όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας προκειμένου να προστατέψει τους εργαζόμενους του. Απαραίτητη είναι εν προκειμένω και η συνδρομή των ιατρών εργασίας, εφόσον απασχολούνται στις επιχειρήσεις. Ειδικότερα, ο εργοδότης πρέπει να χορηγεί τα απαραίτητα και αναγκαία μέσα προσωπικής καθαριότητας, καθώς και του περιβάλλοντος εργασίας. Σε περίπτωση δε που ο εργοδότης παραλείψει να λάβει τα αναγκαία μετρά για την αποφυγή διάδοσης της ασθένειας μεταξύ των εργαζομένων τότε υπέχει ευθύνες απέναντι σε τυχόν νοσούντες εργαζομένους. Παράλληλα, και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι έχουν δικαίωμα να απέχουν από την εργασία τους δια επισχέσεως, εφόσον ο εργοδότης δεν λαμβάνει τα ως άνω αναφερόμενα μέτρα.
Ιδιαιτέρως δε ευαίσθητο θέμα είναι η περίπτωση των εγκύων εργαζομένων γυναικών, οι οποίες θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να απομακρύνονται προληπτικά από την εργασία τους, εφόσον υπάρχουν κρούσματα του συγκεκριμένου ιού.
Πρέπει δε τέλος να επισημανθεί ότι οι ανωτέρω υποχρεώσεις του εργοδότη, δεν θέτουν ζητήματα προσβολής της προσωπικότητας των εργαζομένων και δυσμενών διακρίσεων, καθώς άπαντα τα ανωτέρω κατατείνουν στην εξασφάλιση του γενικότερου συμφέροντος. Θα μπορούσε όμως, η Πράξη Νομοθετικούς Περιεχομένου που εξέδωσε η ελληνική κυβέρνηση να συμπληρωθεί, ώστε να προβλεφθούν ειδικές ρυθμίσεις αναφορικά με τους εργαζομένους και την απασχόληση αυτών ενόψει της εξάπλωσης της νόσου.

Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019

Άδεια για παρακολούθηση σχολικής επίδοσης ανα παιδί

Με το άρθρο 4 της ΕΓΣΣΕ 2008-2009,

Για κάθε παιδί ηλικίας µέχρι 16 ετών το οποίο παρακολουθεί μαθήματα στοιχειώδους ή μέσης εκπαίδευσης, οι εργαζόμενοι γονείς δικαιούνται να απουσιάζουν, χωρίς περικοπή των αποδοχών τους και µετά από άδεια του εργοδότη, ορισµένες ώρες ή ολόκληρη την ημέρα από την εργασία τους, μέχρι τη συμπλήρωση τεσσάρων (4) εργάσιμων ημερών κάθε ημερολογιακό έτος, συνολικά και για τους δύο γονείς, προκειμένου να παρακολουθήσουν τη σχολική επίδοση του παιιδιού.




Δηλαδή ο γονέας που έχει δύο ή τρία παιδιά δικαιούται αναλογικά με δύο παιδιά

2 χ 4= 8 ημέρες ανα ημερολογιακό έτος και αντίστοιχα για τρία παιδιά: 3 χ 4=12 ημέρες ανα ημερολογιακό έτος?

Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2019

Χωριστές δηλώσεις συζύγων - Ποιους συμφέρει και πότε

Χωριστές δηλώσεις συζύγων - Ποιους συμφέρει και πότε
Του Σπύρου Δημητρέλη

Τα έγγαμα ζευγάρια έχουν πλέον τη δυνατότητα να υποβάλλουν ξεχωριστές φορολογικές δηλώσεις. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ανακοίνωσε ότι η σχετική εφαρμογή που βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση
Υπάρχουν, όμως, μερικές κρίσιμες λεπτομέρειες:
- η δήλωση πρόθεσης υποβολής ξεχωριστής φορολογικής δήλωσης θα πρέπει να υποβληθεί το αργότερο έως τις 28 Φεβρουαρίου
Ποιους συμφέρει
Η υποβολή ξεχωριστής φορολογικής δήλωσης μπορεί σε πρώτη ανάγνωση να είναι δελεαστική, ωστόσο, κρύβει πολλές παγίδες για όσους την επιλέξουν.
Η υποβολή ξεχωριστής δήλωσης συμφέρει κατά κανόνα τα έγγαμα ζευγάρια τα οποία έχουν διαφορετικό πρόσημο στο αποτέλεσμα της εκκαθάρισης του εισοδήματός τους. Για παράδειγμα όταν ο σύζυγος καλείται να πληρώσει φόρο εισοδήματος και η σύζυγος δικαιούνται επιστροφής φόρου, τότε με την ξεχωριστή φορολογική δήλωση η σύζυγος εισπράττει κανονικά τη επιστροφή.
Συμφέρει, επίσης, στις περιπτώσεις που ο σύζυγος έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία και η σύζυγος δικαιούται επιστροφής φόρου. Στην περίπτωση αυτή εκδίδεται κανονικά φορολογική ενημερότητα για την σύζυγο και της επιστρέφεται το ποσό που δικαιούται χωρίς να γίνεται συμψηφισμός με την οφειλή του συζύγου.
Οι παγίδες
Αυξάνεται το ποσό του ελάχιστου τεκμηρίου που καλείται το ζευγάρι να καλύψει. Το ελάχιστο τεκμήριο κάθε συζύγου καθορίζεται ατομικά στα 3.000 ευρώ για τον καθέναν, για το ζευγάρι συνολικά αυξάνεται στις 6.000 ευρώ, αντί για 5.000 ευρώ που ισχύει για το έγγαμο ζευγάρι με κοινή δήλωση. Επίσης, τα τεκμήρια θα καλύπτονται από το ατομικό εισόδημα του καθενός και όχι από το οικογενειακό εισόδημα που δηλώνουν αθροιστικά. Το ίδιο ισχύει και για την ανάλωση κεφαλαίου, την οποία επικαλούνται για να αποφύγουν να πληρώσουν φόρο όσοι δηλώνουν μειωμένα εισοδήματα.
Επιπλέον, μπορεί να χαθούν ή να μειωθούν κοινωνικά επιδόματα, αφού ως βάση υπολογισμού λαμβάνεται το φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα. Ζήτημα προκύπτει και με την κάλυψη των δαπανών για το χτίσιμο του αφορολογήτου θα γίνεται ατομικά και όχι οικογενειακά. Μέχρι πέρυσι αρκούσε το νοικοκυριό να καλύψει το 10% ή 15% ή 20% των εισοδημάτων του με "πλαστικό χρήμα". Αν ποσό πληρωμής με πλαστικό χρήμα λείπει από τον ένα σύζυγο τότε καλύπτεται από τον άλλο στην περίπτωση κοινής δήλωσης.
Στην ξεχωριστή φορολογική δήλωση ο κάθε σύζυγος θα πρέπει να καλύψει μόνος του το ποσό της δαπάνης με πλαστικό χρήμα. Τέλος το εισόδημα των ανήλικων τέκνων δηλώνεται στα εισοδήματα του γονέα που έχει τα υψηλότερα εισοδήματα και όχι αυτού που ασκεί την γονική μέριμνα.